Miniony rok nie był łatwy dla branży ubezpieczeniowej – wojna w Ukrainie, inflacja, zwiększone wypłaty odszkodowań i większe koszty działalności. Tymczasem musi się ona przygotować na nowe wyzwania w kolejnych 12 miesiącach. Jakie trendy sprzedażowe będą dominujące? Jakich kluczowych zmian i wyzwań mogą spodziewać się ubezpieczyciele?
Rynek ubezpieczeń w 2022 r.
W ciągu minionych lat ubezpieczyciele musieli reagować na zmieniającą się sytuację na świecie: pandemia, wojna w Ukrainie, pogarszająca się sytuacja ekonomiczna. Być może to spowodowało, że zaczęliśmy bardziej myśleć o swojej przyszłości.
Z danych portalu Infor.pl i Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że na koniec III kwartału 2022 r. działało ponad 10 mln czynnych polis zarówno indywidualnych, jak i grupowych, co stanowi więcej o 33,6 tys. niż rok wcześniej. Najchętniej wybieraliśmy świadczenia związane z pobytem w szpitalu na skutek choroby, pakiety zdrowotne i wypadkowe dotyczące uszczerbku na zdrowiu, związane z narodzinami dziecka czy czasową niezdolnością do pracy.
Z drugiej strony właściciele firm mierzyli się z rosnącymi cenami surowców, energii, a także brakiem towarów. Przedsiębiorcy często zadawali sobie pytania, czy suma ubezpieczenia pozwoli im na odbudowanie zniszczonego mienia lub zakupienie nowych sprzętów. To skłaniało firmy ubezpieczeniowe do przemyślenia, czy pakiety, które oferują, nadal przystają do otaczającej rzeczywistości. Jak to wszystko przełoży się na nadchodzący rok?
Większa personalizacja ofert
Na pewno wśród wyzwań dla branży na kolejne miesiące wymienia się oddziaływanie czynników zewnętrznych na popyt i podaż ubezpieczeń. Rosnąca inflacja, wysokie stopy procentowe i koszty szkód będą trudnościami, z którymi nadal trzeba będzie się zmierzyć.
Już w minionym roku mówiło się o tym, że należy rozwijać sprzedaż w nowych kierunkach, bardziej dopasowanych do potrzeb klientów. Wśród propozycji wymienia się m.in. ubezpieczenia dla osób wykonujących sporty wyczynowe czy dla biegaczy. Według „Rzeczypospolitej” klienci z pewnością będą zainteresowani też ubezpieczeniami życiowymi i zdrowotnymi, ale również upraszczaniem produktów, z których mogą korzystać.
Jednak, aby przygotować tak spersonalizowaną ofertę, doradcy muszą skupić większą uwagę na tym, jakie są oczekiwania klienta. Również sama analiza będzie musiała być pogłębiona, co oznacza, że branża otworzy się na nowe rozwiązania technologiczne.
Walka z niedoubezpieczeniem
Do listy wyzwań, z jakimi będzie borykała się branża w nadchodzącym roku, należy dodać walkę z niedoubezpieczeniem. Jest to kontynuacja tendencji z minionych miesięcy, o której wspomnieliśmy na początku artykułu.
Według informacji przekazanych przez Łukasza Górnego, dyrektora Departamentu Rozwoju EIB SA dla portalu Infor.pl, w związku z sytuacją społeczno-ekonomiczną na świecie w 2022 r. ubezpieczyciele powrócili do podstaw kształtowania programów ochrony ubezpieczeniowej dla firm. Postawili na rozwój i aktualizację sum ubezpieczeń, aby to, co oferują, było adekwatne do realnych zagrożeń i potrzeb klientów.
Walka z niedoubezpieczeniem będzie nadal priorytetem w 2023 r., a ubezpieczyciele mogą spodziewać się innych wymagań ze strony klientów – oczekiwania atrakcyjniejszej stawki liczonej od zwiększonej sumy ubezpieczeń.
Cyberpolisy
Cyberpolisy, podobnie jak walka z niedoubezpieczeniem, to po części efekt gwałtownie zmieniającej się sytuacji na świecie, w tym wojny w Ukrainie. Jak twierdzi Łukasz Górski, wzrasta zainteresowanie kupnem cyberpolis, ponieważ z roku na rok rośnie ryzyko cyberataku. Co za tym idzie, zmienia się również podejście ubezpieczycieli w zakresie, jakie należy spełnić, aby móc z takiej polisy skorzystać.
Firmy zainteresowane kupnem cyberpolisy będą musiały nie tylko regularnie stosować oprogramowanie ochronne, ale też poddać się szczegółowej weryfikacji i pokazać, że wdrożyły odpowiednie procedury.
Innowacje produktowe związane ze zmianą klimatu
Wśród innowacyjnych produktów, które wskazuje się, jako wyzwania dla branży ubezpieczeniowej na nadchodzący czas, są również te związane ze zmianami klimatycznymi. Nie dzieje się tak bez powodu – z danych Polskiej Izby Ubezpieczeń wynika, że aż 56% Polaków obawia się ocieplenia klimatu, a 64% uznaje je za realne zagrożenie w życiu. Branża nie może pozostawać obojętna na zmieniające się realia.
Jak pisze „Dziennik Gazeta Prawna”, ubezpieczyciele od lat angażują się w inicjatywy związane z łagodzeniem zmian klimatycznych, teraz jednak będą musieli większą uwagę zwrócić na ofertę odpowiednich produktów ochronnych. Wśród nich wymienia się m.in.: nowe produkty ubezpieczeniowe dla instalacji odnawialnych źródeł energii (OZE), np. farm wiatrowych czy elektrowni wodnych, czy uwzględnienie alternatywnych źródeł energii w polisach mieszkaniowych. W związku z nagłymi i groźnymi zjawiskami pogodowymi, które występują coraz częściej, ubezpieczyciele powinni wprowadzić specjalne procedury, takie jak m.in. uproszczona likwidacja czy wypłata zaliczek na poczet odszkodowań.
Klientocentryczność i uważna analiza potrzeb
Gwałtownie zmieniające się realia sprawiają, że w 2023 r. firmy ubezpieczeniowe jeszcze bardziej będą musiały skupić się na tym, czego tak naprawdę oczekują ich klienci. Jak uzupełnić produkty tak, aby przystawały do zmieniającej się rzeczywistości i tego, z czym mierzą się klienci na co dzień? W tym momencie warto zwrócić uwagę już na sam proces analizy potrzeb. Ale czy firmy ubezpieczeniowe mają odpowiednie narzędzia, aby robić to precyzyjnie i uzyskiwać miarodajne, rzetelne dane?
Nie bez powodu, podczas Spotkania liderów świata bankowości i ubezpieczeń 2022 r. padały pytania o to, co oznacza cyfrowa dojrzałość i o sposoby budowania cyfrowej relacji z klientami. Deloitte w swoim artykule „Trendy technologiczne na rynku ubezpieczeń w Polsce w 2023 roku” wskazuje, że wielu ubezpieczycieli postawi na technologię, która umożliwi szczegółową analizę danych i przesunie nacisk na inwestycje poprawiające doświadczenie klienta. Zastanów się, o ile szybciej można by przeprowadzić skuteczne spotkanie, gdyby pomagała w tym wyspecjalizowana aplikacja?
Automatyzacja procesów – wyraźny zwrot ku technologii
Wśród zadań na kolejne lata związanych z technologią branża ubezpieczeniowa wskazuje również automatyzację procesów i przygotowanie pracowników do cyfrowej transformacji. Nietrudno dziwić się takiemu trendowi, bo aż 27% sprzedawców poświęca ponad godzinę dziennie, aby wprowadzić ręcznie dane do systemu. Aż 40% z nich używa natomiast Excela lub Outlooka do przechowywania danych klientów. W czasie, gdy wpisują informacje samodzielnie, nie prowadzą innych spotkań. Automatyzacja to idealne rozwiązanie, aby za powtarzalne czynności tego rodzaju była odpowiedzialna technologia, np. intuicyjna aplikacja, która ułatwi pracę doradcom.
Salesbook – nowoczesna aplikacja dla ubezpieczycieli
Tego rodzaju rozwiązania nie trzeba daleko szukać – jest już dostępne na naszym rynku. Salesbook to nowoczesna aplikacja dla ubezpieczycieli pozwalająca na kompleksową obsługę klienta i automatyzację procesów dotyczących sprzedaży. Wystarczy wyposażyć doradcę w odpowiednio skonfigurowany tablet, aby mógł w pełni wykorzystać możliwości Salesbooka.
Jak działa Salesbook?
- To innowacyjne narzędzie, które umożliwia dotarcie do klienta, analizę jego potrzeb i prezentację spersonalizowanej oferty.
- Oferuje zaplanowany proces sprzedaży, który ubezpieczyciel może dopasować do własnych oczekiwań.
- Gwarantuje wsparcie narzędzi IT na każdym etapie sprzedaży ubezpieczenia.
- Umożliwia skorzystanie z wygodnego kalkulatora ofert i dokładną analizę potrzeb klienta.
- Zapewnia przesyłanie twardych, rzetelnych informacji już w trakcie trwania spotkania do bazy CRM.
- Gromadzi, kategoryzuje dane i udostępnia je w postaci gotowych raportów.
- Dzięki wszechstronnym rozwiązaniom podnosi efektywność w dziale sprzedaży o ponad 50% i znacząco poprawia doświadczenie klienta.
W 2023 r. i kolejnych latach wielu ubezpieczyli będzie poszukiwało rozwiązań technologicznych, aby skuteczniej dotrzeć do klienta i usprawnić procesy związane z jego obsługą. Salesbook to rozwiązanie, które wychodzi naprzeciw wielu cyfrowym wyzwaniom branży ubezpieczeń. Jeżeli chcesz wypróbować to narzędzie i przekonać się, jak możesz je skutecznie wykorzystać, umów się na bezpłatne demo.
Data publikacji: