KONKURS LIDERÓW ŚWIATA FINANSÓW 2025
KATEGORIA 1. NAJLEPSZY BANK
Santander Bank Polska
Pełne uzasadnienie
Aktywa Grupy Santander Bank Polska wzrosły do 304 mld zł na koniec 2024 r. Zysk netto w 2024 wyniósł 5 213 mln zł co odpowiada zwrotowi z kapitału (ROE) na poziomie 20,4%. Był wyższy o 7,9% r/r między innymi, za sprawą wzrostu wyniku z tytułu odsetek o 5,8% r/r.
Santander Bank Polska
Pełne uzasadnienie
W 2024 r. Grupa Santander Bank Polska wygenerowała solidny wzrost kluczowych wolumenów biznesowych, w tym należności kredytowych brutto od klientów o 9,2% r/r i zobowiązań wobec klientów o 10,9% r/r. Kredyty udzielone przez Santander to 180 mld zł, co odpowiada udziałowi w rynku ok 12,9%. Depozyty klientów wzrosły o 11% r/r i wyniosły 232 mld zł. Na koniec 2024 r. Grupa zatrudniała 11,4 tys. pracowników i obsługiwała 7,5 mln klientów, w tym 3,6 mln przez bankowości mobilną.
ING Bank Śląski
Pełne uzasadnienie
W 2024 r. ING Bank Śląski osiągnął wzrost podstawowych danych komercyjnych – liczby klientów oraz wartości depozytów i kredytów oraz odnotował przyrost podstawowych wartości bilansowych – depozytów i kredytów. Bank kontynuował realizację ważnych długofalowych projektów – to był kolejny rok rozwoju oferty i kanałów cyfrowych kontaktu z klientami.
ING Bank Śląski
Pełne uzasadnienie
Z raportu “Digital Banking Maturity 2024” (DBM) przygotowanego przez Deloitte, wynika, że bank osiągnął najwyższy poziom dojrzałości cyfrowej wśród banków w Polsce. Uplasował się jednocześnie w czołówce banków na świecie w kategorii DBM Global Digital Champion - najbardziej zaawansowanych cyfrowo banków na świecie.
Bank Millennium
Pełne uzasadnienie
Bank Millennium w 2024 roku umocnił swoją pozycję lidera w bankowości cyfrowej i jakości obsługi klienta, konsekwentnie rozwijając innowacyjne rozwiązania. Wprowadził nowe funkcje w aplikacji mobilnej, ułatwiające zarządzanie finansami i zwiększające bezpieczeństwo transakcji. Usprawnił procesy kredytowe i płatności online, minimalizując czas ich realizacji.
Bank Millennium
Pełne uzasadnienie
Rok 2024 to także dalsza cyfryzacja usług dla firm i klientów indywidualnych oraz wdrażanie strategii ESG, wspierającej zrównoważony rozwój i odpowiedzialność społeczną. Bank Millennium wyróżnia się skutecznym zarządzaniem, dynamicznym wzrostem liczby aktywnych klientów i nowoczesnym podejściem do bankowości.
Alior Bank
Pełne uzasadnienie
Alior Bank w 2024 roku potwierdził swoją pozycję jako bank otwarty na zmiany, który przeszedł dynamiczną transformację, stając się jednym z najbardziej innowacyjnych banków w Polsce, łącząc nowoczesne technologie z najwyższą jakością usług. Rozwój bankowości mobilnej
i internetowej, inteligentne procesy kredytowe oraz zaawansowane narzędzia oparte na AI sprawiają, że bank skutecznie dostosowuje się do potrzeb klientów.
Alior Bank
Pełne uzasadnienie
Bank wyróżnia się również cyfrowym asystentem finansowym, który wspiera klientów w analizie budżetu, planowaniu wydatków i zarządzaniu produktami bankowymi. Alior Bank stawia na open banking, stabilne zarządzanie finansami oraz strategię ESG wspierającą zielone finansowanie.
VeloBank
Pełne uzasadnienie
VeloBank w 2024 roku wyróżnił się jako bank nowej generacji, łącząc innowacyjność, etykę biznesową i technologie cyfrowe, aby tworzyć nowoczesne usługi finansowe. Bank koncentruje się na budowaniu prostej, przejrzystej i przyjaznej bankowości, dostosowanej do zmieniających się oczekiwań klientów.
VeloBank
Pełne uzasadnienie
Dzięki zaawansowanym rozwiązaniom cyfrowym, inteligentnemu doradztwu finansowemu
i automatyzacji procesów, VeloBank ułatwia zarządzanie finansami klientom indywidualnym
i firmom. Bank intensywnie rozwija również narzędzia wspierające oszczędzanie i inwestowanie, umożliwiając użytkownikom bardziej świadome decyzje finansowe.
Innowacyjne rozwiązania m.in.:
Pakiet Medyczny - unikalne połączenie ubezpieczenia zdrowotnego z programem lojalnościowym, umożliwiające aktywnym klientom obniżenie opłaty do 0 zł.
VeloFotka - biometryczna metoda weryfikacji tożsamości, zwiększająca bezpieczeństwo
i wygodę użytkowników.
Intelligent Document Processing (IDP) - AI wspierające automatyzację obsługi dokumentów, zapewniające pełną kontrolę nad danymi.
KATEGORIA 2. NAJBARDZIEJ INNOWACYJNY BANK
ING Bank Śląski
Pełne uzasadnienie
Weryfikacja telefonu z ING - kolejny krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa klientów
ING Bank Śląski
Pełne uzasadnienie
ING Bank Śląski w połowie 2024 r. wprowadził nową funkcję w aplikacji Moje ING: weryfikacja telefonu z ING, która umożliwia sprawdzenie podczas rozmowy czy dzwoni pracownik banku. Narzędzie pokazuje dane pracownika ING lub ostrzeżenie, że telefon jest podejrzany. Dzięki temu klient może upewnić się czy rozmawia z właściwą osobą i wykluczyć oszustwo (tzw. spoofing).
Nowa funkcja weryfikacji telefonów w aplikacji Moje ING to kolejny krok w stronę zwiększenia bezpieczeństwa klientów ING Bank Śląski. Dzięki niej, klienci mogą łatwo upewnić się, że rozmawiają z prawdziwym pracownikiem banku, a nie z oszustem. Spoofing stał się jednym z głównych zagrożeń w dzisiejszym świecie bankowości, a ING stara się aktywnie przeciwdziałać temu zagrożeniu, oferując swoim klientom nowoczesne narzędzia do weryfikacji połączeń.
PKO BP
Za wprowadzenie procesu cyfrowej hipoteki – możliwości zaciągnięcia kredytu hipotecznego bez wizyty w oddziale, rozwijanie aplikacji PKO Junior (w tym udostępnienie ostatnio dzieciom Blika zbliżeniowego, czyli umożliwienie dzieciom płacenia smartfonem), szeroką ofertę VAS-ów (usług dodatkowych), umożliwienie korzystania z kluczy sprzętowych U2F czy wprowadzenie jako pierwszy bank płatności powtarzalnych Blik w nowej odsłonie.
PKO BP
Nest Bank
Pełne uzasadnienie
Za wprowadzenie N!Asystenta – wirtualnego asystenta klienta opartego na sztucznej inteligencji, dostępnego w aplikacji mobilnej banku. N!Asystent wykorzystuje technologię GPT-4 do prowadzenia komunikacji z klientami za pomocą poleceń głosowych, oferując funkcjonalności takie jak inicjowanie przelewów, analiza finansów osobistych oraz opłacanie faktur.
Nest Bank
Pełne uzasadnienie
N!Asystent to pierwszy w Polsce asystent klienta oparty na GenAI. Działa 24/7, umożliwiając komunikację w języku naturalnym (pisemnie i głosowo) oraz oferując spersonalizowane wsparcie finansowe. Wdrożony jako pilotaż w kwietniu 2024 r., od sierpnia dostępny dla wszystkich klientów.
mBank
Pełne uzasadnienie
Za odwagę w podejmowaniu niestandardowych decyzji, elastyczne podejście do wyzwań rynkowych oraz dążenie do innowacyjnych rozwiązań w relacjach z klientami.
mBank
Pełne uzasadnienie
mBank w 2024 roku wyróżnił się innowacyjnym podejściem do rozwiązywania wyzwań rynkowych, w tym do jednego z najważniejszych i najbardziej skomplikowanych tematów
w polskim sektorze finansowym – kredytów frankowych.
Zamiast unikać tematu lub stosować standardowe rozwiązania, mBank zaproponował proaktywne i elastyczne podejście, otwierając drogę do ugodowego, przemyślanego modelu rozwiązywania sporów z frankowiczami. Bank podjął działania, które usprawniły procesy negocjacyjne, wprowadzając mechanizmy umożliwiające klientom bezpieczne i transparentne uregulowanie zobowiązań, co zmniejszyło ryzyko długotrwałych procesów sądowych i poprawiło stabilność sektora finansowego.
To podejście nie tylko pokazuje nowoczesne zarządzanie relacjami z klientami, ale także wyróżnia mBank jako instytucję, która szuka konstruktywnych rozwiązań dla trudnych problemów rynkowych. Dzięki temu bank wzmacnia zaufanie klientów i buduje nowoczesny model relacji bank-klient, wykraczając poza standardowe ramy sektora finansowego.
KATEGORIA 3. NAJLEPSZA FIRMA UBEZPIECZENIOWA
Vienna Life
Rok 2024 przyniósł jedną z największych zmian na rynku ubezpieczeń życiowych w Polsce. Połączenie Aegona, Compensy i Vienna Life pod jedną marką zmieniło układ sił w branży i wzmocniło pozycję nowej Vienna Life (4. ubezpieczyciel na życie w Polsce). Dzięki efektowi skali firma zyskała większe możliwości inwestycyjne, zwiększyła konkurencyjność oraz przyspieszyła rozwój nowoczesnych narzędzi dla klientów i pośredników.
Vienna Life
PZU
PZU w 2024 roku umocniło swoją pozycję lidera na rynku ubezpieczeniowym, osiągając wysokie wyniki finansowe oraz dynamiczny rozwój oferty produktowej. Firma konsekwentnie wdraża nowoczesne strategie zarządzania, przestrzegając najwyższych standardów etycznych. Dzięki innowacyjnym rozwiązaniom oraz efektywnemu zarządzaniu ryzykiem, PZU zwiększyło swoją konkurencyjność i umocniło zaufanie klientów, oferując szeroki wachlarz produktów dostosowanych do dynamicznie zmieniających się potrzeb rynku.
PZU
UNIQA
Pełne uzasadnienie
W 2024 roku UNIQA w Polsce wypracowała rekordowe wyniki finansowe, osiągając blisko 19-procentowy wzrost składki przypisanej brutto. Dane finansowe potwierdzają jedną z najwyższych na rynku rentowności w ubezpieczeniach majątkowych i najwyższą dynamikę wzrostu spośród największych grup ubezpieczeniowych w Polsce. W listopadzie 2024 agencja S&P Global Ratings przyznała UNIQA w Polsce wysoką ocenę A, z perspektywą stabilną.
UNIQA
Pełne uzasadnienie
W 2024 roku UNIQA rozbudowała też portfel produktów o nowe rozwiązania, m.in. umowę dodatkową do grupowego ubezpieczenia na życie, obejmującą wsparcie zdrowia psychicznego pracowników, nową Gwarantowaną Sumę Ubezpieczenia Plus, która przy szkodach całkowitych i kradzieżowych z casco uwzględnia wzrost wartości pojazdu w trakcie trwania umowy, oraz wzbogaciła ofertę ubezpieczenia rezygnacji z podróży zagranicznych i krajowych. Pod koniec 2024 roku firma rozpoczęła także pierwszy etap wdrożenia w sprzedaży nowej oferty indywidualnego ubezpieczenia na życie – Plan Pakietowej Ochrony. To był też pierwszy rok funkcjonowania UNIQA Automotive, spółki rozwijającej biznes w kanale dealerskim, która już w październiku zrealizowała roczny plan sprzedaży i podpisała umowy z ok. 200 sieciami dealerskimi, 2-krotnie przekraczając plan.
Generali
W 2024 roku Generali podjęło szereg działań podkreślających innowacyjność i zaangażowanie w zrównoważony rozwój. Firma ogłosiła rozszerzenie polityki ESG, wykluczając ubezpieczenia dla firm z sektora ropy i gazu bez planów transformacji energetycznej. Wdrożono generatywnego chatbota dla agentów, który usprawnia dostęp do informacji i obsługę klientów. Generali zanotowało również wzrost o 15% w ubezpieczeniach majątkowych i 20% w ubezpieczeniach na życie. Ponadto firma uruchomiła platformę ESHOP, umożliwiającą agentom sprzedaż polis w modelu online, odpowiadając na rosnące potrzeby klientów cyfrowych.
Generali
Warta
Pełne uzasadnienie
W 2024 roku Warta po raz kolejny potwierdziła swoją pozycję lidera w branży ubezpieczeniowej, wyróżniając się innowacyjnymi rozwiązaniami, skutecznym zarządzaniem oraz najwyższą jakością obsługi klienta.
Warta
Pełne uzasadnienie
Ubezpieczyciel koncentruje się na cyfryzacji i automatyzacji procesów, inwestując 100 mln zł
w rozwój narzędzi opartych na AI, co znacząco usprawnia zarówno wycenę składek, jak
i likwidację szkód. Przykładem innowacyjnego podejścia jest program eCargo, który umożliwia klientom samodzielne ubezpieczanie przesyłek transportowych – rozwiązanie unikalne w skali rynku.
Dzięki konsekwentnej strategii rozwoju Warta osiągnęła rekordowy wynik sprzedaży – 10,7 mld zł przypisanej składki brutto oraz 906 mln zł zysku netto, umacniając swoją pozycję jako jedna
z najbardziej efektywnie zarządzanych firm ubezpieczeniowych w Polsce.
Jako lider w likwidacji szkód, Warta zdobyła najwyższe oceny w sprawozdaniu Rzecznika Finansowego, co podkreśla jej dbałość o transparentność i satysfakcję klientów. Jednocześnie bank aktywnie wspiera swoich partnerów, prowadząc Akademię Brokera oraz program „Kobieta Warta Uwagi”, promując profesjonalny rozwój i etykę w branży ubezpieczeniowej.
SIgnal Iduna
Myśląc o Jutrze" od SIGNAL IDUNA to uniwersalne ubezpieczenie, które łączy zabezpieczenie finansowe z możliwością oszczędzania. Wyróżnia się długim okresem ochrony aż do 75 roku życia oraz elastycznością, można je bowiem dopasować do własnych potrzeb rozszerzając zakres świadczeń o liczne umowy dodatkowe. Elastyczność ubezpieczenia pozwala również na czasowe zawieszenie składki oraz daje możliwość przejścia na tzw. ubezpieczenie bezskładkowe. A wszystko to objęte jest wyjątkowymi gwarancjami zarówno w zakresie wysokości świadczenia na koniec polisy jak i w przypadku rezygnacji z ubezpieczenia w trakcie trwania ochrony.
SIgnal Iduna
Nationale-Nederlanden
Dzięki innowacyjnemu podejściu do ochrony zdrowia swoich klientów. W strategicznym partnerstwie z Grupą LUX MED, firma wprowadziła Ubezpieczeniowy Program Wsparcia w Chorobie, który łączy wsparcie finansowe z kompleksową opieką medyczną. Program ten zapewnia szybki dostęp do konsultacji specjalistycznych oraz diagnostyki w kierunku 19 poważnych chorób, z czasem oczekiwania na badania laboratoryjne do 3 dni roboczych, a na obrazowe do 10 dni. Dodatkowo, oferuje organizację i pokrycie kosztów leczenia operacyjnego 177 schorzeń, z gwarancją wykonania zabiegu w ciągu 30 dni od zgłoszenia. W przypadku diagnozy poważnej choroby, klienci mogą liczyć na wsparcie finansowe aż do 1 miliona złotych oraz usługi assistance, takie jak rehabilitacja czy pomoc domowa. Tak kompleksowe podejście do potrzeb zdrowotnych klientów wyróżnia Nationale-Nederlanden na rynku ubezpieczeniowym.
Nationale-Nederlanden
KATEGORIA 4. NAJLEPSZY CYFROWY UBEZPIECZYCIEL
Compensa
Pełne uzasadnienie
Compensa – lider transformacji cyfrowej opartej na sztucznej inteligencji
Compensa
Pełne uzasadnienie
Rok 2024 to dla Compensy przełomowy okres w obszarze cyfryzacji. W Compensie dostrzegliśmy olbrzymi potencjał sztucznej inteligencji i szybko przeszliśmy od koncepcji do wdrożeń. Jako lider polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, stawiamy na innowacyjne technologie, które pozwalają nam optymalizować procesy, zwiększać efektywność operacyjną i budować trwałą przewagę konkurencyjną poprzez udane wdrożenia strategicznych rozwiązań opartych na AI.
Najbardziej przełomowym projektem Compensy jest pierwszy w Polsce Asystent AI do obsługi zapytań brokerskich w ubezpieczeniach korporacyjnych.
PKO Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
NOWE PODEJŚCIE DO BANCASSURANCE
Wprowadziliśmy kanał bancassurance na nowoczesny, niespotykany dotąd poziom.
Od 2020 r. rozwijaliśmy nowy model biznesowy, którego filarem są ubezpieczenia samodzielne.
W 2024 r. mieliśmy już pełną ofertę kluczowych ubezpieczeń, których najczęściej poszukują klienci:
PKO Dom, PKO Moto i PKO Życie. Ubezpieczenia są osadzone w pełni w cyfrowym środowisku
i dystrybuowane omnikanałowo przez PKO Bank Polski. Od wprowadzenia nowej oferty, sprzedaliśmy ponad 1,8 mln polis, z czego ok. 32% zdalnie, w tym, 16,4% w IKO/iPKO.
Nasza filozofia to „mobile first” – czyli co trzeba wiedzieć o produkcie, musi zmieścić się na kilku ekranach aplikacji.
PKO Towarzystwo Ubezpieczeń S.A.
Wprowadziliśmy kanał bancassurance na nowoczesny, niespotykany dotąd poziom.
Od 2020 r. rozwijaliśmy nowy model biznesowy, którego filarem są ubezpieczenia samodzielne.
W 2024 r. mieliśmy już pełną ofertę kluczowych ubezpieczeń, których najczęściej poszukują klienci:
PKO Dom, PKO Moto i PKO Życie. Ubezpieczenia są osadzone w pełni w cyfrowym środowisku i dystrybuowane omnikanałowo przez PKO Bank Polski. Od wprowadzenia nowej oferty, sprzedaliśmy ponad 1,8 mln polis, z czego ok. 32% zdalnie, w tym, 16,4% w IKO/iPKO.
Nasza filozofia to „mobile first” – czyli co trzeba wiedzieć o produkcie, musi zmieścić się na kilku ekranach aplikacji.
PZU
PZU aktywnie rozwija digitalizację swoich usług, wdrażając innowacyjne technologie, które usprawniają obsługę klienta oraz optymalizują procesy wewnętrzne. W 2024 roku firma z sukcesem rozbudowała swoje narzędzia cyfrowe, w tym platformy samoobsługowe, aplikacje mobilne oraz zaawansowane systemy analityczne oparte na sztucznej inteligencji. PZU wyznacza standardy w zakresie cyfrowej transformacji sektora ubezpieczeniowego, zapewniając klientom wygodę, bezpieczeństwo i najwyższą jakość usług online.
PZU
ERGO Hestia
Pełne uzasadnienie
ERGO Hestia w 2024 roku umocniła swoją pozycję jako lider cyfryzacji w branży ubezpieczeniowej, skutecznie wdrażając nowoczesne technologie, które przyspieszają
i usprawniają obsługę klientów oraz partnerów biznesowych.
ERGO Hestia
Pełne uzasadnienie
Jednym z kluczowych osiągnięć jest CloudFleet - oparty na chmurze system do obsługi ubezpieczeń flot pojazdów. Dzięki niemu underwriterzy mogą szybciej przygotować umowy,
a klienci otrzymują oferty lepiej dopasowane do swoich potrzeb, co podnosi efektywność
i satysfakcję użytkowników.
Dodatkowo, ERGO Hestia wykorzystuje platformę ServiceNow, która automatyzuje procesy wewnętrzne i poprawia zarządzanie usługami, umożliwiając szybszą obsługę klientów oraz zwiększając płynność operacyjną.
KATEGORIA 5. FINTECH & INSURTECH AWARD
Digital Gateways
Pełne uzasadnienie
Digital Gateways to firma specjalizująca się w dostarczaniu rozwiązań z zakresu onboardingu klienta. Dzięki jej usługom partnerzy mogą efektywnie wdrażać narzędzia do weryfikacji usługobiorców. Na zlecenie Fiserv Polska, właściciela marki PolCard from Fiserv, powstał innowacyjny proces, który umożliwia sklepom, takim jak Żabka, Empik, Dino czy Netto przyjmowanie wpłat gotówkowych na karty płatnicze za pośrednictwem terminala.
Digital Gateways
Pełne uzasadnienie
Klienci nie muszą już szukać wpłatomatów czy oddziałów banków, mogą dokonać wpłaty bezpośrednio w sklepie. Rozwiązanie PolCard Pay umożliwia wpłatę na kartę bez konieczności tradycyjnej weryfikacji dokumentów. Digital Gateways wraz z partnerem wprowadza nową jakość w usługach finansowych, tworząc pełny proces, który rewolucjonizuje sposób płatności i weryfikacji tożsamości.
Polskie ePłatności Sp. z o.o
Pełne uzasadnienie
„Moja pożyczka” to innowacyjna usługa, która zapewnia dostęp do dodatkowego finansowania dla przedsiębiorców akceptujących transakcje w terminalach Polskich ePłatności.
Polskie ePłatności Sp. z o.o
Pełne uzasadnienie
Usługa oparta jest na modelu Merchant Cash Advance, dotychczas oferowanym przez PragmaGO w segmencie e-commerce, i została uruchomiona w kwietniu 2023 roku.
Lendi Sp. z o.o.
Pełne uzasadnienie
Lendi to połączenie FinTechu z InsurTechem i PropTechem, którego celem jest zapewnienie klientom prostej, szybkiej i przyjemnej drogi do własnej nieruchomości – od pomocy w jej wyborze, przez finansowanie, aż po ubezpieczenie nieruchomości i kredytobiorców.
Lendi Sp. z o.o.
Pełne uzasadnienie
Kompleksowy ekosystem Lendi obejmujący obszary mieszkaniowe, kredytowe i ubezpieczeniowe, jest oparty na autorskiej technologii, efektywnym pozyskiwaniu klientów oraz szybko rosnącej sieci ponad 2 000 ekspertów ds. kredytów i ubezpieczeń. Dzięki autorskiej i unikalnej technologii w ciągu zaledwie 7 lat od założenia, Lendi z 15% udziałem w rynku kredytów hipotecznych i grupą ponad 2000 ekspertów finansowych zostało drugim największym brokerem na rynku wspierając swoich klientów w pozyskaniu finansowania na ponad 13,4 mld PLN w 2024 r.
zondacrypto
Pełne uzasadnienie
Zondacrypto to nie tylko giełda kryptowalut, której zaufało 1,35 miliona użytkowników. To także szerokie portfolio produktów, m.in. bramka płatnicza krypto-fiat – zondacrypto pay, platforma ZND upraszczająca wejście w świat kryptowalut oraz Akademia zondacrypto, czyli bezpłatna platforma edukacyjna.
zondacrypto
Pełne uzasadnienie
Akademia zondacrypto oferuje materiały szkoleniowe przeznaczone dla osób, które stawiają pierwsze kroki w świecie kryptowalut (a wspierana przez stacjonarne Centrum Edukacji zondacrypto w Katowicach). Fundamentem całego ekosystemu produktów jest token ZND.
Trasti
Pełne uzasadnienie
Polski insurtech oferujący polisy komunikacyjne. Podmiot wystartował w 2021 r., a już w 2024 r. mógł się pochwalić pozytywny wynikiem finansowym. Liczba jego klientów sięgnęła 293 tys., a zebrana składka 245 mln zł.
Trasti
Pełne uzasadnienie
W minionym roku przedstawił ciekawe innowacje w zakresie likwidacji szkód - wirtualna asystentka Bianka. Zapowiedział wydawanie swoim klientom cyfrowych potwierdzeń polis w postaci wirtualnych kart płatniczych.
Quantee
Pełne uzasadnienie
Polski insurtech, który wspiera ubezpieczycieli i inne podmioty w dopasowywaniu ich modeli taryfikacyjnych do profilu ryzyka i oczekiwań rynku, co się przekłada na rentowność ich portfela i utrzymanie klientów.
Quantee
Pełne uzasadnienie
Quantee oferuje im platformę do dynamicznej wyceny produktów, wykorzystującą sztuczną inteligencję i algorytmy machine learning. Narzędzie można zastosować do różnych typów masowych ubezpieczeń indywidualnych, m.in. ubezpieczeń komunikacyjnych, turystycznych, mieszkaniowych i zdrowotnych, jak również w segmencie ubezpieczeń dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wśród klientów Quantee znaleźć można jednego z największych europejskich ubezpieczycieli – Zurich Insurance, ale też np. podmioty z Tajlandii, Kanady, RPA czy Hiszpanii. Na polskim rynku z jego usług korzystają Ergo Hestia, InterRisk i TUW.
AUTOPAY
Pełne uzasadnienie
Autopay zrewolucjonizował sektor fintech i insurtech, oferując innowacyjne rozwiązania płatnicze i automatyzujące procesy transakcyjne. W 2024 roku firma wprowadziła nowe funkcjonalności, które znacząco przyspieszyły i uprościły realizację płatności.
AUTOPAY
Pełne uzasadnienie
Dzięki zaawansowanym algorytmom oraz integracji z szeroką gamą usług, Autopay wyznacza nowe standardy w obszarze automatyzacji finansowej.
ICEYE
Pełne uzasadnienie
Za stworzenie sieci własnych satelit, które służą do monitorowania katastrof naturalnych, takich jak powódź na Dolnym Śląsku, czy pożary w Kalifornii, pozwalając zapewnić najszybsze reagowanie.
ICEYE
Pełne uzasadnienie
Satelity ICEYE zapewniają najszybsze reagowanie zarówno służbom ratowniczym, wojsku i straży pożarnej, jak i firmom ubezpieczeniowym w wypłacaniu szkód.
Wealthon
Pełne uzasadnienie
Innowacyjna platforma finansowa, która rewolucjonizuje dostęp do kapitału dla firm i przedsiębiorców. Rozwiązanie to umożliwia szybkie, wygodne i w pełni cyfrowe uzyskanie finansowania, eliminując zbędne formalności i przyspieszając proces decyzyjny.
Wealthon
Pełne uzasadnienie
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów oceny ryzyka oraz automatyzacji analizy finansowej Wealthon skutecznie łączy nowoczesne technologie z potrzebami biznesu. Platforma stanowi przełom w finansowaniu przedsiębiorstw, oferując elastyczne i transparentne rozwiązania.
KATEGORIA 6. NAJCIEKAWSZA INNOWACJA DLA SEKTORA FINANSOWEGO*
System Hitachi ATPRC (AI Technology for Rare Case) - Hitachi Europe
Pełne uzasadnienie
System ATPRC stworzony przez Hitachi to zaawansowane narzędzie sztucznej inteligencji, zaprojektowane z myślą o scoringu kredytowym i analizie ryzyka w instytucjach finansowych.
System Hitachi ATPRC (AI Technology for Rare Case) - Hitachi Europe
Pełne uzasadnienie
Dzięki swojej unikalnej technologii, ATPRC jest w stanie precyzyjnie przewidywać nawet najrzadsze przypadki, które tradycyjne metody oceny kredytowej często pomijają, takie jak ryzyko niewypłacalności czy wykrywanie oszustw finansowych.
Asystent AI - Compensa
Pełne uzasadnienie
Compensa, lider polskiego rynku ubezpieczeń majątkowych, wdrożyła pierwsze w Polsce rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji, które rewolucjonizuje proces obsługi ubezpieczeń korporacyjnych. Asystent AI przekształca wielodniowy proces przygotowania oferty ubezpieczeniowej w procedurę trwającą zaledwie kilka minut.
Asystent AI - Compensa
Pełne uzasadnienie
Asystent AI analizuje w ciągu kilkudziesięciu sekund setki stron dokumentacji, identyfikuje sumy ubezpieczenia, porządkuje klauzule oraz określa ich zgodność ze standardami firmy. System automatycznie przygotowuje propozycję ubezpieczenia, dzięki czemu underwriterzy mogą skupić się na indywidualnej ocenie ryzyka i optymalizacji warunków dla klienta.
Soflab G.A.L.L. - Soflab Technology
Pełne uzasadnienie
Wdrożenie narzędzia Soflab G.A.L.L. w Vienna Insurance Group (VIG) w celu anonimizacji danych wrażliwych na środowiskach nieprodukcyjnych.
Soflab G.A.L.L. - Soflab Technology
Pełne uzasadnienie
Wdrożenie platformy przekłada się na pełną ochronę danych wrażliwych przetwarzanych przez Vienna Insurance Group, a także pozwala firmie spełniać rygorystyczne wymogi prawne obowiązujące w sektorze finansowym. To kolejny krok w umocnieniu wiodącej pozycji VIG jako organizacji odpowiedzialnej i dbającej o najwyższy standard bezpieczeństwa informacji.
CRIF Telco DataHub - CRIF Sp. z o.o.
Pełne uzasadnienie
Dzięki rozwiązaniu CRIF Telco DataHub, biznes zyskuje dostęp do nowego źródła danych, które do tej pory były niedostępne na lokalnym rynku.
CRIF Telco DataHub - CRIF Sp. z o.o.
Pełne uzasadnienie
Innowacyjność tego rozwiązania sprawia, że CRIF zajmuje pozycję lidera wśród produktów finansowych służących do zarządzania ryzykiem fraudów, bazując na międzybranżowej wymianie danych (nie tylko danych telekomunikacyjnych).
Kluczową korzyścią dla biznesu, szczególnie w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym, jest możliwość szybszego wykrywania nieprawidłowości oraz skuteczniejszego zarządzania ryzykiem. Innowacyjność tego rozwiązania polega na stworzeniu nowego i unikalnego kontekstu antyfraudowego, który łączy dane branżowe z informacjami behawioralnymi o konsumentach z branży telekomunikacyjnej. Taki model umożliwia znacznie dokładniejszą identyfikację potencjalnych oszustw oraz bardziej precyzyjne podejmowanie decyzji biznesowych.
Projekt Intelligent Document Processing w Velobank S.A.
Pełne uzasadnienie
Intelligent Document Processing przełomowy projekt kompleksowej platformy low-code z zoperacjonalizowanym AI do automatyzacji obsługi dokumentów w procesach biznesowych.
Projekt Intelligent Document Processing w Velobank S.A.
Pełne uzasadnienie
Projekt obejmuje implementację zaawansowanej platformy low-code/no-code, która wykorzystuje sztuczną inteligencję do automatyzacji przetwarzania dokumentów w kluczowych procesach biznesowych banku. Unikalna cecha projektu to wdrożenie w modelu on-premise, co zapewnia pełną kontrolę nad danymi i procesami oraz możliwość nadzorowania poziomu ufności specjalizowanych modeli AI.
Velofotka - VeloBank
Pełne uzasadnienie
VeloFotka to przełomowe rozwiązanie wdrożone przez VeloBank, które łączy bezpieczeństwo, wygodę i nowoczesne technologie w procesie potwierdzania tożsamości klientów.
Velofotka - VeloBank
Pełne uzasadnienie
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii biometrycznej, VeloFotka upraszcza procesy bankowe, eliminując potrzebę tradycyjnych metod weryfikacji. Jest to innowacja, która realnie wpływa na komfort użytkowników i efektywność obsługi klienta, podnosząc standardy w sektorze finansowym.
Netpower SA
Pełne uzasadnienie
System MDT Net to rozwiązanie wspierające kontrolę i optymalizację kosztów medycznych. Dzięki algorytmom analizy danych i predykcji finansowej umożliwia planowanie budżetowe i efektywne zarządzanie portfelami pacjentów.
Netpower SA
Pełne uzasadnienie
Kluczowe funkcjonalności systemu MDT Net:
- Predykcja kosztów medycznych – system przewiduje koszty leczenia pacjentów oraz całych portfeli na najbliższe 3-6 miesięcy, co umożliwia planowanie budżetowe i zarządzanie ryzykiem finansowym.
- Kontrola kosztów wtórnych – analiza danych pozwala na identyfikację kosztów generowanych przez poszczególne placówki i lekarzy, co wspiera podejmowanie decyzji optymalizacyjnych.
- Detekcja kosztogennych pacjentów – system wskazuje przypadki oraz grupy pacjentów generujące największe koszty, co pozwala na wdrażanie programów zarządzania zdrowiem i profilaktyką.
- Wykrywanie działań zduplikowanych – identyfikacja powielonych procedur diagnostycznych i terapeutycznych, co skutkuje ograniczeniem niepotrzebnych wydatków.
MDT Net wprowadza nowy model organizacji opieki zdrowotnej poprzez odwrócenie piramidy diagnostycznej. Zamiast modelu opartego na licznych konsultacjach i badaniach specjalistycznych, system wspiera zoptymalizowaną ścieżkę diagnostyczną opartą na koordynatorze i lekarzu prowadzącym. Pozwala to na bardziej uporządkowane podejmowanie decyzji klinicznych, co wpływa na efektywność leczenia i redukcję kosztów. Dzięki zastosowaniu MDT Net, prognozowana redukcja kosztów w obrębie zarządzanego portfela pacjentów wynosi od 10% do 30%. Za rozwój technologiczny systemu odpowiada Netpower SA, natomiast aspekt medyczny rozwiązania został opracowany przez MDT Medical sp. z o.o.. Połączenie technologii i wiedzy medycznej pozwala na kompleksowe podejście do zarządzania kosztami w sektorze zdrowia. System MDT Net wspiera instytucje finansujące opiekę zdrowotną w bardziej precyzyjnym planowaniu i kontroli kosztów.
KATEGORIA 7. DOSTAWCA ROZWIĄZAŃ DLA SEKTORA FINANSOWEGO*
VeloBank
Pełne uzasadnienie
Dostęp do lekarza i badań specjalistycznych to jedna z największych wartości dla 7 na 10 osób. VeloBank współpracując z Allianz Partners stara się sprostać wyzwaniu tworząc Pakiet Medyczny.
VeloBank
Pełne uzasadnienie
Rozwiązanie jest unikalnym w skali Polski przykładem wdrożenia produktu ubezpieczeniowego w ramach oferty bankowej, połączonym z programem lojalnościowym, którego bycie aktywnym użytkownikiem pozwala obniżyć opłatę za Pakiet Medyczny do 0 zł w wariancie indywidualnym.
Hitachi Europe Limited
Pełne uzasadnienie
Bardzo popularny w polskim sektorze bankowym Trwały Nośnik Hitachi po raz pierwszy został zaimplementowany w modelu hybrydowym z aplikacją HCPortal w chmurze publicznej oraz magazynem WORM - Hitachi Content Platform, zainstalowanym w centrum danych banku.
Hitachi Europe Limited
Pełne uzasadnienie
Dzięki takiej architekturze zostały zachowane wszystkie cechy trwałego nośnika wymagane przez regulatorów przy jednoczesnym zwiększeniu elastyczności całości rozwiązania. Zastosowanie chmury publicznej daje możliwość skalowania środowiska w zależności od zapotrzebowania na wydajność, które w tym przypadku jest bardzo charakterystyczne i zmienne. Zwykle po publikacji dokumentów, klienci banku zapoznają się z nimi masowo, co powoduje duży skok zapotrzebowania na zasoby obliczeniowe i przepustowość sieci. Jednak już po kilku dniach obserwuje się wielokrotnie mniejsze wykorzystanie zasobów infrastrukturalnych.
UiPath
Pełne uzasadnienie
UiPath jest dostawcą kompleksowej platformy do automatyzacji testów aplikacji dla polskich instytucji finansowych.
UiPath
Pełne uzasadnienie
Platforma obejmuje zaawansowane rozwiązania automatyzacji testowania aplikacji legacy, nowoczesnych aplikacji mobilnych jak i aplikacji webowych, z wykorzystaniem robotów programowych i narzędzi low-code.
Platforma daje szereg korzyści w postaci oszczędności, zwiększenia dynamiki uruchamiania nowych funkcjonalności i ograniczania ryzyka operacyjnego.
Spyrosoft S.A.
Pełne uzasadnienie
Spyrosoft to uznany lider w branży technologicznej, wyróżniony pozycją najszybciej rozwijającej się firmy technologicznej w Europie w 2021 roku. Nasza misja polega na współpracy z klientami w celu maksymalizacji ich potencjału biznesowego poprzez innowacyjne zastosowanie technologii, w szczególności sztucznej inteligencji, w sektorach bankowości i ubezpieczeń.
Spyrosoft S.A.
Pełne uzasadnienie
Współpracujemy z wiodącymi markami, takimi jak Santander, Klarna czy ING, co świadczy o naszym zaangażowaniu i zaufaniu, jakim obdarzają nas klienci. Nasze podejście koncentruje się na wprowadzaniu innowacyjności do procesów, co potwierdza projekt zrealizowany dla Compensa. Opracowaliśmy rozwiązanie oparte na najnowszych technologiach GenAI i LLM, które zrewolucjonizowało pracę underwriterów. Dzięki automatyzacji administracyjnych części procesu, underwriterzy mogą skupić się na kluczowej dla nich pracy – precyzyjnej wycenie ubezpieczenia.
Speednet
Pełne uzasadnienie
Od 24 lat wspieramy sektor finansowy i ubezpieczeniowy w transformacji cyfrowej, dostosowując rozwiązania do dynamicznie zmieniających się warunków rynkowych i regulacyjnych, a także oczekiwań użytkowników końcowych.
Speednet
Pełne uzasadnienie
Jesteśmy partnerem technologicznym dla instytucji finansowych w Polsce i na świecie.
Tylko w ciągu ostatniego roku pracowaliśmy przy wdrażaniu innowacyjnych systemów bankowości internetowej i mobilnej, w tym przy projektach związanych z najnowszymi trendami rynkowymi, takimi jak: integracja z e-commerce, usługi dodane VAS, personalizacja usług czy AI Governance. W sektorze ubezpieczeniowym rozwijaliśmy narzędzia do automatyzacji sprzedaży polis, zarządzania roszczeniami oraz dynamicznej konfiguracji produktów.
Global Assistance Polska Sp. z o.o.
Pełne uzasadnienie
W 2024 roku wdrożyliśmy nowoczesne rozwiązanie, które radykalnie upraszcza proces zgłaszania kolizji, wypadku lub innych zdarzeń drogowych przez ubezpieczonych.
Global Assistance Polska Sp. z o.o.
Pełne uzasadnienie
Zamiast skomplikowanych formularzy czy konieczności dzwonienia na infolinię, wystarczy, że wzywający pomoc prześle zdjęcie tablic rejestracyjnych pojazdu oraz numer telefonu przez formularz online dostępny na stronie partnera lub w jego aplikacji mobilnej. Dzięki sztucznej inteligencji (AI) system automatycznie odczytuje tablice rejestracyjne z przesłanego zdjęcia, identyfikuje pojazd w bazie ubezpieczyciela i pobiera niezbędne dane klienta. Klient nie musi ręcznie wprowadzać numeru polisy, VIN ani innych danych.
Lendi Sp. z o.o.
Pełne uzasadnienie
Lendi to połączenie FinTechu z InsurTechem i PropTechem, którego celem jest zapewnienie klientom prostej, szybkiej i przyjemnej drogi do własnej nieruchomości – od pomocy w jej wyborze, przez finansowanie, aż po ubezpieczenie nieruchomości i kredytobiorców.
Lendi Sp. z o.o.
Pełne uzasadnienie
Kompleksowy ekosystem Lendi obejmujący obszary mieszkaniowe, kredytowe i ubezpieczeniowe, jest oparty na autorskiej technologii, efektywnym pozyskiwaniu klientów oraz szybko rosnącej sieci ponad 2 000 ekspertów ds. kredytów i ubezpieczeń. Dzięki autorskiej i unikalnej technologii w ciągu zaledwie 7 lat od założenia, Lendi z 15% udziałem w rynku kredytów hipotecznych i grupą ponad 2000 ekspertów finansowych zostało drugim największym brokerem na rynku wspierając swoich klientów w pozyskaniu finansowania na ponad 13,4 mld PLN w 2024 r.
KATEGORIA 9. INNOWATOR/INNOWATORKA ROKU 2024**
Magdalena Nowicka Wiceprezeska i CIO, BNP Paribas Bank Polska
Pełne uzasadnienie
Magdalena Nowicka, Wiceprezeska i CIO w BNP Paribas Bank Polska, wdrożyła w 2024 r. niezwykle kompleksowe i proaktywne podejście do wzmacniania odporności cyfrowej (digital resilience) organizacji, współwyznaczając tym samym nowy standard dla sektora finansowego.
Magdalena Nowicka Wiceprezeska i CIO, BNP Paribas Bank Polska
Pełne uzasadnienie
Dzięki temu bank konsekwentnie buduje kompleksową odporność cyfrową. Działamy w coraz bardziej wymagającym środowisku. Wzrasta liczba zagrożeń cybernetycznych, rośnie złożoność ataków i presja regulacyjna dot. zarządzania ryzykiem, zmieniają się uwarunkowania geopolityczne. Aż 6 z 10 strategicznych trendów technologicznych Gartnera na 2024 r. dotyczyło zapewnienia odporności cyfrowej organizacji. To tylko niektóre z czynników, które skłoniły Magdalenę do przyjęcia holistycznego podejścia do wzmocnienia odporności cyfrowej banku.
Błażej Mika, Wiceprezes Zarządu SGB-Banku S.A
Za wprowadzenie platformy technologicznej „System Usług SGB (SUS) dla Spółdzielczej Grupy Bankowej. System Usług SGB to wspólna, zrzeszeniowa innowacyjna platforma technologiczno-procesowa, z której banki spółdzielcze mogą korzystać pakietowo, na zasadach subskrypcyjnych, w korzystnych dla siebie cenach.
Błażej Mika, Wiceprezes Zarządu SGB-Banku S.A
W ramach platformy działa wiele systemów w tym system centralny czy SGB Mobile. W 2025 roku w ramach platformy wprowadzono m.in. elektroniczne archiwum dokumentów.
Marcin Nedwidek, Prezes Zarządu UNIQA
Pełne uzasadnienie
Nominacja za m.in.: Dynamiczny rozwój UNIQA pod jego kierownictwem: W 2024 roku UNIQA odnotowała imponujący, szacowany 20-procentowy wzrost składki.
Marcin Nedwidek, Prezes Zarządu UNIQA
Pełne uzasadnienie
Innowacyjne podejście do likwidacji szkód: W obliczu wrześniowej powodzi na południowym zachodzie Polski, UNIQA pod przewodnictwem Marcina Nedwideka wprowadziła nowoczesne rozwiązania w procesie likwidacji szkód, takie jak wykorzystanie dronów do oceny zniszczeń, co przyczyniło się do szybszej i bardziej efektywnej obsługi poszkodowanych klientów.
Michał Macierzyński, Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych, PKO Bank Polski
Pełne uzasadnienie
Michał Macierzyński to lider innowacji technologicznych w sektorze finansowym, którego działania znacząco wpłynęły na rozwój cyfrowych rozwiązań bankowych w 2024 roku.
Michał Macierzyński, Dyrektor Departamentu Usług Cyfrowych, PKO Bank Polski
Pełne uzasadnienie
Jego nowatorskie podejście do integracji fintechu z tradycyjną bankowością oraz wdrażanie nowoczesnych technologii, takich jak AI i blockchain, przyczyniły się do transformacji sektora finansowego w Polsce. Jego wkład w cyfryzację i innowacyjność bankowości sprawia, że jest on kluczową postacią kreującą przyszłość finansów.
Przemysław Koch, Członek Zarządu | Chief Technology Officer & Chief Operating Officer, VeloBank S.A.
za transformację cyfrową banku po przejęciu systemów IT Getin Bank i wprowadzenie najnowszych rozwiązań technologicznych, w tym opartych o GenAI (VeloFotka, chatboty).
Przemysław Koch, Członek Zarządu | Chief Technology Officer & Chief Operating Officer, VeloBank S.A.
Piotr Wilk, Founder i UX Lead, TeddyGraphics
Pełne uzasadnienie
Jako Founder i UX Lead w TeddyGraphics.com od 2017 roku wprowadzam innowacyjne podejście do projektowania doświadczeń użytkowników w FinTech i PayTech.
Piotr Wilk, Founder i UX Lead, TeddyGraphics
Pełne uzasadnienie
Moja misja to tworzenie intuicyjnych, dostępnych i estetycznych interfejsów, które nie tylko podnoszą jakość usług finansowych, ale także zwiększają ich konkurencyjność na rynku oraz po ludzku są przyjemne w interakcji ❤️
Współpracując z liderami branży w Polsce i na świecie, udowadniam, że dobrze zaprojektowane doświadczenie użytkownika to nie koszt, lecz inwestycja w lojalność klientów i efektywność biznesu. Moje rozwiązania UX/UI poprawiają konwersję, upraszczają skomplikowane procesy i sprawiają, że płatności oraz bankowość cyfrowa stają się bardziej przyjazne i przyszłościowe.
Juliusz Stawiński, Dyrektor Pionu Rozwoju Usług i Produktów w PeP, Polskie ePłatności
Pełne uzasadnienie
Juliusz Stawiński odpowiada za realizację strategii Polskich ePłatności, której celem jest innowacyjne kreowanie trendów technologicznych w obszarze płatności bezgotówkowych w Polsce.
Juliusz Stawiński, Dyrektor Pionu Rozwoju Usług i Produktów w PeP, Polskie ePłatności
Pełne uzasadnienie
W 2024 roku zrealizował kolejny etap innowacyjnego projektu Embedded Finance w Polskich ePłatnościach, we współpracy z PragmaGO. Mowa o faktoringu, czyli finansowaniu faktur. Dzięki tej usłudze firma wystawiająca faktury nie musi czekać na opłatę od kontrahenta – środki otrzymuje od razu od faktora, czyli instytucji finansowej, którą w tym przypadku stały się Polskie ePłatności. To kontynuacja współpracy obu instytucji, które wcześniej wprowadziły „Moją Pożyczkę”, finansowanie oparte na przychodach generowanych na terminalach płatniczych. Juliusz Stawiński odpowiadał również za ten projekt.
W 2024 roku na koncie Stawińskiego znalazły się także realizacje innych projektów, w tym wdrożenie innowacyjnej aplikacji PepPay, oprogramowania typu SoftPOS. Dzięki PepPay smartfony i tablety zaczęły pełnić rolę terminali płatniczych, umożliwiając przyjmowanie płatności zbliżeniowych kartą lub portfelem elektronicznym. Z usługi skorzystała m.in. firma iTaxi.
Paweł Chudziński, General Partner, Point9 Capital
za zalążkowa inwestycje w Revolut oraz szereg innych fintechow, która uplasowała go na szczycie Forbes'owej Listy Midasa dla inwestora venture capital, który przyniósł najwyższy zwrot w Europie.
Paweł Chudziński, General Partner, Point9 Capital