Nominowani w konkursie
Liderzy Świata Bankowości i Ubezpieczeń za rok 2022
Lista nominowanych w poszczególnych kategoriach
KATEGORIA 1. NAJLEPSZY BANK
mBank
mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości.
Stworzył najbardziej innowacyjną w Polsce platformę bankowości elektronicznej, docenioną prestiżowymi, międzynarodowymi nagrodami. Jest jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce.
Wprowadza zaawansowane technologicznie rozwiązania, wygodne mobilne i cyfrowe usługi które niejednokrotnie wyznaczają kierunek rozwoju bankowości, a także współpracuje ze startupami. mBank wprowadził biometrię behawioralną do płatności kartami w internecie. W 2022 r. ulepszył swoją aplikację (m.in. o płatności za parkingi).
Konsekwentnie realizuje cele dotyczące zrównoważonego rozwoju i odpowiedzialności społecznej (ESG), które są częścią strategii biznesowej. W 2022 roku wprowadził do oferty nowe „zielone” usługi bankowe, takie jak nasz ekokredyt hipoteczny.
mBank oferuje możliwość założenie firmy za pośrednictwem bankowości elektronicznej, bez konieczności posiadania konta.
ING Bank Śląski
ING utrzymuje odporność na nieprzewidywalne wydarzenia oraz wstrząsy, a jednocześnie stabilność i utrzymującą się wysoką jakość usług. Elementem stabilności banku jest strategia, którą zbudowaliśmy wokół potrzeb klientów, wspieraniu ich w momentach podejmowania ważnych decyzji życiowych. To cele, na których koncentrujemy się niezależnie od warunków na rynku. Wymaga to od nas szczególnej elastyczności i zaangażowania wszystkich pracowników. Potwierdzeniem naszej długoterminowej strategii jest osiągnięty w zeszłym roku przyrost liczby klientów oraz sald komercyjnych. Na koniec grudnia 2022 roku liczba klientów po stronie detalicznej wzrosła do blisko 4,38 mln, a w bankowości korporacyjnej do poziomu 533 tys. firm. Zwiększyliśmy również wartość kredytów o 7% do 156,4 mld zł oraz depozytów o 12% do 189,2 mld zł. Umocniliśmy jednocześnie nasz udział w rynku kredytów segmentu korporacyjnego do 13,15%, a w rynku kredytów dla klientów indywidualnych do 9,02%. Z kolei udział w rynku depozytów zwiększył się do 11,00% w przypadku klientów korporacyjnych i 10,16% w części detalicznej. W efekcie w 2022 roku osiągnęliśmy skonsolidowany zysk netto w wysokości 1 714,4 mln zł w porównaniu do 2 308,3 mln zł w poprzednim roku. Spadek zysku to głównie efekt obciążenia dochodów banku moratorium na spłatę kredytów hipotecznych, co nastąpiło w III kwartale ubiegłego roku.
W 2022 roku kontynuowaliśmy realizację, ważnych dla rozwoju banku, długofalowych projektów związanych z wymianą infrastruktury, zmianą architektury systemów informatycznych i aplikacji bankowych. Jednocześnie skutecznie zachęcaliśmy klientów do korzystania z rozwiązań cyfrowych. W bankowości detalicznej zanotowaliśmy dalszy wzrost liczby transakcji i sprzedaży w kanałach cyfrowych. Wyższej liczbie operacji zdalnych towarzyszyła, zgodnie z naszą strategią, niższa aktywność klientów w placówkach bankowych. To trend, który obserwujemy już od wielu lat. Wzrost liczby transakcji w kanałach zdalnych obserwowaliśmy również w bankowości korporacyjnej. Zwiększyliśmy również liczbę sklepów internetowych z aktywną bramką płatniczą imoje oraz liczbę zainstalowanych terminali płatniczych.
W centrum uwagi ING zawsze są sprawy społeczne. W 2022 roku agresja Rosji na Ukrainę wywołała ogromną falę pomocy naszym sąsiadom. Od pierwszych dni wojny ING Bank Śląski oraz Fundacja ING Dzieciom angażują się w różnorodne działania na rzecz Ukrainy. Wspieramy organizacje charytatywne i zapewniamy pomoc uchodźcom w Polsce.
W 2022 roku wdrożyliśmy nową Strategię ESG na lata 2022-2024. Prowadzenie biznesu w sposób odpowiedzialny i zrównoważony to podstawa naszej działalności. Cele w obszarze ESG są jednocześnie zintegrowane z naszą strategią biznesową, wynikają z misji naszego banku oraz wartości, którymi się kierujemy. Konsekwentnie realizowaliśmy również postanowienia Deklaracji Ekologicznej, która zakłada aktywny udział banku w działaniach na rzecz klimatu, m.in. poprzez finansowanie inwestycji wspierających transformację środowiskową klientów. Promowanie pozytywnych zmian zawsze zaczynamy od siebie. Od wielu lat podejmujemy działania proekologiczne w zakresie własnych operacji, m.in. ograniczając zużycie energii czy wody. Z bardzo pozytywnym odbiorem naszych interesariuszy spotkał się Program Grantowy ING, wspierający start-upy i młodych naukowców, którzy działają na rzecz zrównoważonego rozwoju. W 2022 roku, w trakcie dwóch pierwszych edycji programu, przekazaliśmy na ten cel 2 mln zł. Nasze zaangażowanie w zagadnienia zrównoważonego rozwoju zostało docenione przez rynek. Jako pierwsza spółka w Polsce uzyskaliśmy rating ESG przyznawany przez agencję ratingową Sustainable Fitch. Zostaliśmy również liderem Rankingu Odpowiedzialnych Firm oraz znaleźliśmy się wśród laureatów konkursu Liderzy ESG.
Santander Bank Polska S.A.
Santander.pl – najszybsza strona bankowa w polskim internecie-przyśpieszenie ładowania głównych stron produktowych o 300%.
W ubiegłym roku Santander Bank Polska SA. we współpracy z e-point SA., zrealizował wieloetapową strategię rozwijając stronę santander.pl. Stworzył nowoczesne zaplecze technologiczne, stabilne systemy i frontend zoptymalizowany pod najnowsze technologie rynkowe.
Tym samym:
-we wrześniu 2022 roku strona santander.pl zajęła pierwsze miejsce w rankingu najszybciej ładujących się stron internetowych polskich banków,
-strony głównych produktów ładują się o 250-300% szybciej,
-ślad węglowy produkowany przy pojedynczej odsłonie stron portalu zmalał o 75%,
-konwersja na wybranych stronach stale wzrosła aż o ok. 10%.
Wyniki dla ruchu mobilnego 3G Fast:
-redukcja czasu renderowania LCP (Largest Contentful Paint) o 65%,
-redukcja sumy długich zadań (long tasks) TBT (Total Blocking Time) o 18%,
-redukcja czasu potrzebnego do wyrenderowania pierwszych elementów na stronie o 46%,
-redukcja Speed Index, uzyskanie dynamicznego i stabilnego procesu renderowania przestrzeni Above The Fold o 43%,
zmniejszenie całościowego rozmiaru pobieranych plików na stronie o ok. -50%.
Dodatkowo wyniki udziału URL dobrej jakości uległy znacznej poprawie:
– z 19,2 % na 50,9% – wzrost adresów url ocenianych przez Google jako „dobrej jakości” dla ruchu mobile,
– z 89,9 % na 94,3% – wzrost adresów url ocenianych przez Google jako „dobrej jakości” dla ruchu desktop.
KATEGORIA 2. NAJBARDZIEJ INNOWACYJNY BANK
Alior Bank
Inwestycje technologiczne są jednym z kluczowych elementów działalności Alior Banku. W 2022 r. wdrożyliśmy wiele innowacyjnych rozwiązań, w różnych obszarach, kluczowe z nich to: Alior Pay. Jako pierwsza instytucja bankowa w Polsce wdrożyliśmy usługę umożliwiając odroczenie, a następnie rozłożenie na raty płatności – w sklepach stacjonarnych i internetowych lub przelewów z rachunku w Alior Banku.
Zarządzanie usługą dostępne jest z poziomu aplikacji mobilnej. Pierwsi klienci mogą korzystać z Alior Pay od grudnia 2022 r. Dostęp do usługi jest systematycznie rozszerzany. Na przełomie 2023 r. zostanie ona udostępniona wszystkim klientom Alior Banku. Mimo ograniczonej grupy osób mających dostęp do Alior Pay, cieszy się on dużym zainteresowaniem i doskonale rokuje na przyszłość. Docelowo zostanie rozszerzony do całego ekosystemu usług dostępnych za pośrednictwem Alior Mobile. Moje Rachunki. Usługa umożliwiająca agregowanie w jednym miejscu wszystkich faktur i opłacenie ich zbiorczo za pomocą jednego kliknięcia. Narzędzie powiadamia o pojawieniu się nowych faktur oraz przypomina o zbliżających się terminach płatności. Ułatwia zarówno opłacanie faktur, jak i kontrolę terminów czy kwot, co przekłada się na efektywne zarządzanie budżetem domowym. Usługa jest najbardziej kompleksową funkcją na rynku EBPP (Electronic Bill Payment & Presentment) i pierwszą, która daje możliwość odbierania i opłacania wszystkich faktur w bankowości elektronicznej. Usługa powstała we współpracy z firmą Billtech (uczestnikiem aliorowego programu RBL_START). Już po trzech miesiącach działania, liczba faktur pobranych na „Moje Rachunku” przekroczyła 100 000.
InfoNina. Platforma łącząca rozwiązania AI z zakresu analityki konwersacji z voicebotem, odpowiadającym w automatyczny sposób na zapytania klientów. W 2022 w projekcie wdrożono nowe funkcjonalności, zapewniające jeszcze efektywniejszą, wielokanałową i zautomatyzowaną obsługę. Jako pierwsi w sektorze finansowym wdrożyliśmy obsługę zapytań wielointencyjnych. InfoNina potrafi
obsługiwać klientów, którzy w czasie jednej wypowiedzi poruszyli kilka różnych kwestii (np. „Chcę wziąć kredyt oraz zapytać jakie macie lokaty”). Dzięki regularnemu rozwojowi projektu, w 2022 r. osiągnęliśmy 40% wskaźnik automatyzacji połączeń na infolinii. Bot rozpoznaje ponad 650 intencji klienta. Dzięki temu średni czas obsługi skrócił się o 15%, a aż 90% zapytań od razu trafia do właściwego procesu informacyjnego lub konsultanta.
iKonto Biznes. Usługa dla przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Pozwala na otwarcie rachunku w zaledwie 2 minuty. To kolejna inicjatywa Alior Banku, dzięki której klienci biznesowi mogą w szybki, prosty i zdalny sposób otworzyć rachunek firmowy. Bank nie pobiera opłat za otwarcie i prowadzenie iKonta Biznes.
Crédit Agricole
Automatyzacja posprzedażowej obsługi klienta – celem projektu było zautomatyzowanie procesu obsługi skarg, wniosków, roszczeń i innych. Przedsięwzięcie prowadzone było z myślą o maksymalizacji wartości biznesowych, a nie tylko chęci uzyskania oszczędności w procesie.
W projekcie wykorzystano rozwiązanie ROC3 firmy Deviniti, które implementuje inteligencję, w tym algorytmy przetwarzania języka naturalnego NLP, generowania języka naturalnego NLG oraz uczenia maszynowego. Rozwiązanie wpisuje się w strategię hiperautomatyzacji ze względu na zakres wsparcia procesów posprzedażowych przez sztuczną inteligencję oraz włączenia do obsługi tych procesów innowacyjnych technologii z zakresu AI/ML, programowania low-code/no-code czy automatyzacji (RPA).
System zapewnia całościowe wsparcie w procesie posprzedażowej komunikacji z klientem. Proces ten obejmuje czynności od momentu wpłynięcia korespondencji klienta do wygenerowania odpowiedzi lub automatycznego spełnienia prośby klienta.
System ROC3 składa się z trzech modułów: Ekstraktor wyodrębnia tekst i informacje z pism klientów, a później strukturyzuje je i identyfikuje kluczowe dane związane ze sprawą. Proces ten wykorzystuje technologie NLP oraz rozpoznawania tekstu (Optical Character Recognition, OCR).
Klasyfikator ocenia sprawy w trzech różnych kategoriach tj. priorytetu, kategorii tematycznej oraz intencji. Na tej podstawie sprawa jest automatycznie przydzielana do odpowiedniego zespołu lub robota RPA.
Generator wspiera pracownika w przygotowaniu odpowiedzi do klienta. Pracownik korzysta z przygotowanych przez system (aplikacji w postaci robota kolaboratywnego – cobot, AI Writing Assitant – AWA) akapitów, bazujących na historycznej korespondencji w podobnych sprawach. System dba o poprawność odpowiedzi (konstrukcja, ortografia, stylistyka) i kompletności informacji.
Wykorzystanie ROC3 pozwoliło skrócić czas załatwiania spraw, poprawiło spójność i dokładność komunikacji oraz zwiększyło zadowolenie klientów z otrzymywanej obsługi.
ING Bank Śląski
ING jest w czołówce banków w kwestii innowacyjnych rozwiązań dostarczanych klientom. Jest m.in. jednym z banków, które udostępniają najwięcej różnych funkcji Blika, zapewnia klientom dostęp do szerokiego grona VAS-ów (usług dodatkowych, np. możliwość opłacania parkowania czy kupowania biletów komunikacji miejskiej w apce banku), umożliwia także korzystanie ze sporej liczby tzw. „pay’ów”, czyli integrację m.in. Google Pay, Apple Pay czy Garmin Pay.
Ciekawym rozwiązaniem, które ING jako pierwszy bank wprowadziło do swojej oferty, jest terminal aplikacyjny. Czyli aplikacja, która umożliwia przyjmowanie płatności za pomocą dowolnego urządzenia z systemem Android i czytnikiem NFC. Dzięki niej można przyjmować płatności np. za pomocą własnego smartfona. Bank wykorzystuje w tym celu rozwiązanie polskiego fintechu Softpos.eu.
mBank
Rosnąca liczba ataków ransomware w sektorze usług finansowych pokazuje, że przeciwnicy stali się znacznie bardziej zdolni do przeprowadzania ataków na wielką skalę, m. in. poprzez skuteczne wdrażanie modelu ransomware-as-a-service.
VeloBank
VeloBank, jako nowy podmiot na rynku wykorzystał swoją innowacyjność do przeprowadzenia w pięć tygodni procesu rebrandingu, który obejmował m.in. zmiany prawne, operacyjne, IT, nową identyfikację wizualną i związany z tym rebranding placówek i central banku.
KATEGORIA 3. NAJBARDZIEJ PRZYJAZNY BANK
VeloBank
VeloBank wyróżnia się na tle rynku podejściem do klienta, stawiając jego potrzeby oraz wartości w centrum uwagi. Szczegóły tego podejścia zostały ogłoszone w listopadzie 2022 r. w strategii, która opiera się na wartościach, takich jak bezpieczeństwo, zaufanie, transparentność i nowoczesność. Właśnie one w obserwacji konsumenckiej okazały się dla klientów banków najważniejsze.
VeloBank poprzez swoje wartości, produkty i jakość obsługi tworzy bankowość dopasowaną do współczesnego klienta. Wdrażając nowe podejście zaprosił do „Świata bardziej Velo”, w którym dobre wybory się opłacają, a bankowanie przynosi korzyści oraz jednocześnie pomaga w spokojnym myśleniu zarówno o codzienności, jak i przyszłości.
Za filozofią banku stoją też realne działania i produkty. W czasie rebrandingu bank zadbał o komunikację z klientami i przygotowanie ich na zmiany. Dzięki wytężonej pracy zespołu proces przebiegł wyjątkowo pomyślnie i sprawnie. Pierwszym produktem w nowej ofercie było VeloKonto, rachunek bieżący, który dla wygody klientów można było otworzyć za pomocą aplikacji mObywatel. VeloBank postawił też na mocne wsparcie klientów w oszczędzaniu, proponując atrakcyjną ofertę Elastycznego Konta Oszczędnościowego, czy VeloSkarbonki do rachunku osobistego, która pozwala na odkładanie drobnych sum przy okazji codziennych zakupów. Wyszedł też z wyjątkową usługą – VeloKomfort, który pomaga w rozłożeniu płatności za gaz na równe raty w ciągu roku u największego dostawcy gazu w Polsce. Dzięki temu bezpłatnemu rozwiązaniu klienci banku nie muszą martwić się sezonowymi wahaniami faktur i mogą łatwiej równoważyć domowy budżet. Dodatkowo, aby korzystanie z VeloBanku było dla klientów jeszcze przyjemniejsze bank rozpoczął prace nad odświeżeniem bankowości internetowej i mobilnej.
W krótkim czasie VeloBank wyróżnił się w oczach konsumentów, jako bank, który jest blisko ich wartości i codziennego życia, z którym warto budować trwałe relacje.
ING Bank Śląski
ING Bank Śląski jest liderem rankingu satysfakcji klientów indywidualnych banków. Celem banku jest wspieranie i inspirowanie ludzi do bycia o krok do przodu w życiu i w biznesie.
A także dba o bezpieczeństwo klientów, proponując dodatkowe zabezpieczenia W „Strefie bezpieczeństwa” w aplikacji.
Santander
Bank systematycznie upraszcza swoje usługi i produkty, aby bankowanie było łatwe. Do rachunku firmowego oferuje pakiet e-usług, przydatnych w zarządzaniu firmą. Są to między innymi usługi finansowe: eKsięgowość, eFaktoring, eWindykacja i eWadia. Można skorzystać także ze specjalnej oferty zakupów bez prowizji w usłudze eLeasing i dostępu do prywatnych pakietów medycznych w usłudze eZdrowie.
KATEGORIA 4. DOSTAWCA ROZWIĄZAŃ DLA BANKU
Cash Director
Już 5 wiodących banków w Polsce oferuje swoim Klientom biznesowym (mikro) rozwiązanie CashDirector, czy księgowość online zintegrowaną za ofertą bankową, które łączy szereg korzyści zarówno dla przedsiębiorców, jak samych banków.
Klient zyskuje też znaczną oszczędność czasu, głównie przez automatyzację codziennej administracji finansowej i łączenie funkcjonalności, np. wystawienie faktury na spersonalizowanym szablonie i wysyłka mailowa do kontrahenta, a następnie monitoring, automatyczne rozliczenie otrzymanej płatności w banku z fakturą oraz zaksięgowanie i rozliczenie podatkowe. Podobnie z kosztami, które można zarejestrować, automatycznie rozliczyć a w niektórych bankach nawet zainicjować ich płatność już z poziomu platformy!
CashDirector jako dostawca Value Added Service jest stabilnym partnerem również dla banków, zwiększając ich potencjał akwizycyjny i lojalność Klientów oraz bardziej efektywną monetyzację obecnych relacji poprzez tzw. punkty styku. CashDirector wspiera rówież nowych klientów banków w zakładaniu działalności poprzez konsultacje księgowe świadczene w procesie rejestracji w CEIDG.
Praca w systemie opiera się na zadaniach ułatwiających prowadzenie firmy, dzięki czemu platforma CashDirector jest postrzegana jako wszechstronne narzędzie wspierające biznes, jednocześnie pomagając przy samodzielnej księgowości albo współpracy z księgowym.
Cieszymy się zaufaniem banków i Klientów – z oprogramowania korzysta blisko 200 000 użytkowników, a usługi księgowe realizowane dla klientów banków są wysoko oceniane (NPS 69; ocena Google 4,6 na 5).
UiPath
Od obsługi klienta, przez operacje bankowe do finansów i HR banki szeroko wykorzystują platformę UiPath do wsparcia pracowników i realizacji powtarzalnych czynności. Największe banki w Polsce Wykorzystanie automatyzacji za pomocą robotów wpisały w swoją strategię, dlatego angażują i szkolą duże zespoły aby ją rozwijać.
Deviniti
Deviniti stworzyło innowacyjny system ROC3 (Robotization of Company-Customer Communication), który z wykorzystaniem sztucznej inteligencji (AI), algorytmów przetwarzania języka naturalnego (NLP), generowania języka naturalnego (NLG) oraz uczenia maszynowego (ML), automatyzuje procesy związane z komunikacją pomiędzy organizacją i klientami. Doskonale sprawdza się w organizacjach regulowanych, jak banki czy instytucje ubezpieczeniowe.
W efekcie w banku zaobserwowano następujące korzyści:
– 756 godzin miesięcznie zaoszczędzono na inne zadania,
– o 50% skrócono czas przetwarzania dokumentów,
– z dokładnością 86-95% automatycznie sklasyfikowano dokumenty.
Rozwiązanie ROC3 jest innowacyjne ze względu na zakres wsparcia, obejmujący całość procesów posprzedażowych (od wpłynięcia korespondencji klienta do wygenerowania odpowiedzi lub automatycznego spełnienia prośby klienta). Wpisuje się w strategię hiperautomatyzacji – jednego z najważniejszych trendów technologicznych cyfrowej transformacji. Jest ukierunkowane na maksymalizację wartości biznesowych, a nie tylko na redukcję kosztów. Umożliwia współpracę na linii człowiek-cobot (robot kolaboratywny), wpasowując się w ideę super zespołów (collaborative intelligence).
Lenovo
Firma Lenovo jest wiodącym leaderem w zakresie wdrażania w sektorze bankowym rozwiązań inteligentnych technologii w oparciu o najnowocześniejszy hardware oraz własny software. W ostatnim roku zrealizowaliśmy kilkanaście projektów łącząc ze sobą najbardziej wydajny sprzęt dla pracowników sektora bankowego wraz z zindywidualizowanym oprogramowaniem do zarządzania flotą urządzeń w organizacji bankowej.
Tide Software
Usługa rotacji numeracją od Tide Software – pozwala bankom prezentować się różnymi numerami telefonów GSM i stacjonarnymi w zautomatyzowany sposób z możliwością tworzenia wielu scenariuszy. Dzięki temu banki zwiększają szansę dodzwonienia się do odbiorcy, który nie odbiera od nich połączeń.
W Tide Software numery z puli rotacji różnią się aż 5 pierwszymi cyframi! Dzięki temu nie budzą one skojarzeń z jednym bankiem. Rotacja numerami GSM oraz stacjonarnymi z różnymi prefiksami pozwala podnieść efektywność pracy całego call center nawet o 30 punktów procentowych.
Dajemy możliwość dopasowania numeracji do strefy geograficznej, czyli by prefiks był odpowiedni do miejsca zamieszkania odbiorcy lub odwrotnie – przypisany do innego regionu. W przypadku komunikacji międzynarodowej oferujemy również numerację zagraniczną.
Monitorujemy skażoną numerację automatycznie! Jeśli jakiś numer telefonu z puli rotacji pojawi się na listach skażonych numerów, które dostępne są w Internecie, klient dostaje alert, a numer wymieniany jest na nowy – skrajnie różny od poprzedniego. Pozwala to stale podnosić efektywność pracy call center oraz zaoszczędzić czas i pieniądze.
Tide Software udostępnia aż 19 różnych scenariuszy rotacji numeracją. Wybieranie numerów może następować kolejno, losowo, z uwzględnieniem historii lub bez niej. Usługa rotacji samodzielnie dopasuje odpowiedni typ rotacji tak, aby dodzwanialność była jak najwyższa, przy zachowaniu najmniejszego zaangażowania człowieka.
Warto także podkreślić bezpieczeństwo naszych rozwiązań, które dają gwarancję ciągłości pracy. Klienci korzystający z usług Tide Software, mogą liczyć na nasze know-how oraz support 24/7.Z naszych rozwiązań korzysta 6 z 10 największych banków oraz 8 z 10 największych firm windykacyjnych w Polsce.
KUKE
Rok 2022 był pierwszym pełnym rokiem obrotowym, w którym banki korzystały z oferty KUKE w ramach Systemu Wsparcia Eksportu (bezpośrednim beneficjentem jest bank, a docelowo korzysta z tego klient-eksporter). Rozwiązania te pozwalają bankom obniżać wymogi kapitałowe poprzez zmniejszenie albo całkowite wyeliminowanie rezerwy dotyczącej akcji kredytowej dla eksporterów, co w dzisiejszych uwarunkowaniach rynkowych (m.in. rekordowe rezerwy na portfele kredytów w CHF) ma istotne znaczenie zarówno dla banków, jak i klientów (nie „konsumuje” limitów kredytowych).
OpenText
OpenText – dostawca rozwiązania Customer Lifecycle Information Management for Financial Services
Klienci usług finansowych oczekują godnych zaufania, odpowiednich do sytuacji i spersonalizowanych doświadczeń. Aby zachować konkurencyjność, instytucje finansowe muszą zapewniać wysoce spójne, bezproblemowe interakcje w wielu punktach styku. Jednak ze względu na przechowywanie informacji w różnych systemach mają ograniczony wgląd w cykl życia klienta, co skutkuje błędami i opóźnieniami w obsłudze.
Rozwiązanie Customer Lifecycle Information Management for Financial Services konsoliduje wszystkie informacje w jednym widoku klienta i usprawnia zarządzanie danymi, aby zwiększyć zaangażowanie i poprawić obsługę we wszystkich kanałach.
Kluczowe korzyści:
Optymalizacja informacji o klientach i dostosowanie się do zmieniających się oczekiwań
Spójne i angażujące doświadczenia klientów przez cały cykl ich życia, aby zwiększać lojalność i pielęgnować trwałe relacje
Połączone procesy zarządzania danymi użytkowników w całym przedsiębiorstwie umożliwiają bezpieczną współpracę i dostęp do informacji oraz zwiększają produktywność pracy z dowolnego miejsca
Zapewnienie dostępu wszystkim pracownikom do najbardziej aktualnych i odpowiednich treści w krytycznych systemach biznesowych z jednego źródła informacji o klientach
Natychmiastowe aktualizacje informacji o klientach dla celów operacyjnych, z zachowaniem ich prywatności, stosując się do zasad zarządzania informacjami i zapewniając zgodność
Comarch
Historia Comarch na rynku bankowości internetowej sięga początku lat 90, kiedy firma z ogromnym sukcesem cyfryzowała początkowo polski rynek bankowości internetowej, a następnie kolejne rynki Europy, Afryki i Azji.
Doświadczenie pokazało, że projekty wymiany systemów, często przeprowadzane w metodzie waterfall, są niezwykle trudne, ryzykowne i czasochłonne. Dodatkowo niestety często nie kończą się zamierzonym efektem bądź są zwyczajnie spóźnione. Instytucjom finansowym pracującym na dużych, przestarzałych systemach monolitycznych, trudno nadążyć za dynamicznymi zmianami na rynku i tym samym konkurować z fintech’ami.
Bliska współpraca, wzajemne wsparcie i zaangażowanie w proces R&D wieloletniego partnera BNP Paribas pozwoliło na wypracowanie rozwiązania opartego o architekturę mikrousług otwartych na komunikację miedzy sobą za pośrednictwem interfejsów RESTapi. Rozwiązanie zostało uzbrojone w procesy CI/CD dające możliwość bezpiecznego rozwoju oprogramowania i dostarczania nowych wartości w trybie ciągłym, w elastyczny sposób.
Efektem współpracy jest nie tylko pełen ekosystem do bankowości MŚP z licznymi modułami, ale też stabilny fundament – platforma, która pozwala na dalszy, szybki rozwój usług oferowanych przez bank. Co więcej, platforma dzięki dobrze zbudowanym i udostępnionym na świat API pozwala na współpracę z fintechami, co daje możliwości poszerzania oferty i zwiększania konkurencyjności banku. Zaimplementowane rozwiązania w najnowszej technologii stawiają BNP Paribas na równi z leaderami innowacyjności rozwiązań bankowych.
KATEGORIA 5. NAJLEPSZA FIRMA UBEZPIECZENIOWA
Warta
Rekordowy rok 2022 oraz rozwój wszystkich segmentów rynku – do tego mocny rozwój sprzedaży ubezpieczeń na życie poprzez multiagentów.
Colonnade Insurance S.A.
Za rekordowy wzrost sprzedaży, z dużym naciskiem na ludzi i partnerów. Wdrożenie jako pierwszy modelu pracy zdalnej z dofinansowaniem do mediów dla pracowników, szkolenia dla brokerów i agentów i wiele innych.
KUKE
Stworzenie jednego z najlepszych w UE systemu wsparcia eksportu, dającego nie tylko możliwość pozyskania finansowania na projekty realizowane zagranicą, takie jak np. nowe inwestycje, rozbudowa już istniejących, przejęcia i aktywizacje, jak również możliwość pozyskania finansowania na projekty inwestycyjne w Polsce oraz finansowania bieżące, dostawy towarów czy pozyskanie gwarancji płatniczych. Jako jedyna agencja wsparcia eksportu w UE i jedna z nielicznych, jeśli nie jedyna na świecie ubezpieczała w 2022 r., jak i obecnie handel z Ukrainą – możliwe dzięki innemu niż dotychczas podejściu do ewaluacji ryzyka kontrahentów.
Nationale-Nederlanden
Firma zasługuje na wyróżnienie za wprowadzenie modułowego ubezpieczenia na życie Ochrona Jutra, które oferuje maksymalny wiek wejścia do ubezpieczenia wynoszący aż 70 lat oraz zestaw umów dodatkowych, w tym leczenia za granicą ze zdalnym konsylium lekarskim, co stanowi unikalną opcję niedostępną u innych ubezpieczycieli.
STU ERGO Hestia S.A.
Pierwsza firma ubezpieczeniowa w Polsce, która z sukcesem wdrożyła model wewnętrzny do wyliczania wymogu kapitałowego istotnie polepszając pozycję wypłacalności.
KATEGORIA 6. NAJBARDZIEJ PRZYJAZNY UBEZPIECZYCIEL
Wiener TU S.A. Vienna Insurance Group
Firma zasługuje na wyróżnienie za edukacyjną kampanię „Docenisz gdy wycenisz”, która w przystępny sposób wskazuje ubezpieczonym potrzebę aktualizowania sumy ubezpieczenia. Wiener pokazuje, że dba o swoich klientów i chce, aby byli świadomi korzyści wynikających z odpowiednio dobranego ubezpieczenia.
Link4
Link4 zmienił model firmy z direct na kompleksowy. Nominacja za systematyczne wprowadzanie pro-klienckich rozwiązań, które pomagają ludziom i zwiększają ich bezpieczeństwo.
Unum
Obecnie jest to firma z najlepszymi opiniami wśród pracowników na rynku. Mocno poświęca uwagę profesjonalnej sieci wyłącznej, budującej etos pracy agenta wyłącznego.
KATEGORIA 7. NAJLEPSZY CYFROWY UBEZPIECZYCIEL
UNIQA
Za przeniesienie wielu operacji do chmury obliczeniowej oraz wprowadzenie metodyki agile w zarządzaniu, co przyczyniło się do usprawnienia procesów oraz poprawy jakości usług.
PZU
PZU jest jednym z ubezpieczycieli najprężniej działających w obszarze insurtech i o najszerszym spektrum projektów technologicznych. Swoim klientom udostępnia m.in. portal i aplikację mojePZU, za pośrednictwem których można kupować polisy, zarządzać nimi czy likwidować szkody.
WEFOX
Dynamiczne wejście na polski rynek i to w wieloelementowym modelu – współpraca w modelu koinwestycyjnym z Unilink, własne ubezpieczenia, plus UNEXT jako operator aktuarialny i szkodowy ale też back-office’owy.
Europa Ubezpieczenia
Europa to ubezpieczyciel działający głównie w modelu B2B2C, a więc sprzedający przez partnerów. Cechuje się jednak elastycznością i przygotowaniem technologicznym, który pozwala mu sprawnie spinać się z kolejnymi partnerami, a także prowadzić ciekawe projekty własne. Na łonie grupy Talanx firma została wybrana do stworzenia platformy do sprzedaży ubezpieczeń w modelu embedded insurance, która wkrótce będzie miała swój debiut
KATEGORIA 8. DOSTAWCA ROZWIĄZAŃ DLA UBEZPIECZEŃ
Comadso
Comadso poprzez codziennie aktualizowaną bazę danych dostarcza obszerną bazę wiedzy odnośnie różnic zakresowych pomiędzy poszczególnymi produktami ubezpieczeniowymi z obszaru ubezpieczeń indywidualnych. Pomaga doradcom przekierować uwagę klienta z ceny na jakość ubezpieczenia, co przekłada się zarówno na wyniki finansowe zakładu ubezpieczeń, jak i przede wszystkim na większe bezpieczeństwo klienta końcowego chroniąc aspekty sytuacji życiowej, które są ważne w każdym indywidualnym przypadku.
Insly
Insly to dostawca technologii dla branży ubezpieczeniowej. Sercem działalności są usługi dla pośredników ubezpieczeniowych: agentów, OFWCA i brokerów. Jest ich w Insly ponad 15 tysięcy. Korzystają z abonamentowego systemu do zarządzania sprzedażą, obsługą i odnowieniami polis wszystkich zakładów ubezpieczeń komunikacyjnych, do których mają dostęp, oraz z CRM do zarządzania relacjami z klientami i rozliczeniami.
Insly dąży do tego, aby dostarczać pośrednikom kompletne wsparcie do prowadzenia całej swojej działalności – nie tylko technologię, ale również wiedzę i doświadczenie kilku dziesięcioosobowego zespołu w najważniejszych kwestiach compliance i prawnych, dotyczących APK, RODO czy przechowywania danych w chmurze. Firma rozwija również współpracę z towarzystwami ubezpieczeń, aby wprowadzać na platformę nowe produkty – od ubezpieczeń podróżnych, przez inne majątkowe, po ubezpieczenia na życie, a także usprawniać wybrane procesy.
Polskie operacje odpowiadały za 20 proc. globalnych przychodów Insly w 2022 r. Polska jest najszybciej rosnącym i największym rynkiem, na którym rozwija się działalność Insly dedykowana pośrednikom ubezpieczeniowym. W minionym roku insurtech wdrożył nową wersję platformy opartą o technologię low-code, aby ułatwić pośrednikom konfigurację funkcji pod ich indywidualne potrzeby, np. budowę ich własnych porównywarek dla klientów, umożliwić prostą i łatwą integrację z innymi, dowolnymi systemami i aplikacjami oraz błyskawiczne wdrażanie nowości produktowych i inicjatyw sprzedażowych. Każdemu agentowi w Polsce zaoferowano też bezpłatny moduł APK do przeprowadzania obowiązkowej analizy potrzeb klienta bez konieczności zakupu abonamentu. Insurtech sfinalizował również połączenie z polską firmą Fort, specjalizującą się w szeroko rozumianych rozliczeniach działalności agencyjnej.
Unext
Unext jest insurtechem, który oferuje zaplecze do sprzedaży ubezpieczeń, wdrażania produktów, obsługi klientów i pośredników oraz likwidacji szkód dla ubezpieczycieli, którzy chcą rozpocząć działalność w Polsce, a także dla tych już obecnych w kraju, zainteresowanych outsourcingiem takich usług.
KATEGORIA 9. NAJCIEKAWSZA INNOWACJA DLA SEKTORA FINANSOWEGO
e-point CMS
“e-point CMS”, to polska innowacyjna platforma do zarządzania treścią portalu, z której korzysta wiele instytucji finansowych w Polsce m.in. ING Bank Śląski, BNP Paribas Bank Polska, Santander Bank, czy PZU SA. W wielu przypadkach współpraca potrafi trwać nawet 20 lat.
Dzięki połączeniu tych funkcjonalności w jednym narzędziu instytucja finansowa może sprawnie reagować na zmieniające się potrzeby klientów wspierając podejście wielokanałowe, a “e-point CMS” staje się centralnym ekosystemem tworzenia i dystrybucji treści dla dużych organizacji, ze szczególnym uwzględnieniem urządzeń mobilnych.
Warto dodać, że nowym i dynamicznie rozwijanym elementem w polskiej platformie jest wsparcie publikacji treści zgodnie z wytycznymi dostępności dla osób z niepełnosprawnościami (WCAG 2.1. na poziomie AA). Już wkrótce, ze względu na wymagania prawne Unii Europejskiej (Dyrektywa (UE) 2019/882), będzie to bardzo istotne kryterium przy wdrożeniach portali, podobniej jak ma to obecnie miejsce w przypadku instytucji publicznych, które muszą spełniać ten obowiązek zgodnie z przepisami z 2019 roku.
W planach rozwoju platformy jest również integracja z rozwiązaniami z obszaru AI, aby ułatwić pracę zarówno użytkownikom „e-point CMS”, jak również usprawnić cyfrowe doświadczenie klienta banku czy instytucji finansowej.
eSCOR
Fundusz zasługuje na wyróżnienie za wprowadzenie scoringu dla kierowców eSCOR. eSCOR umożliwia kierowcom sprawdzenie swojej historii polisowo-szkodowej oraz wygenerowanie oceny
w skali od 1 do 5. Z systemu mogą również skorzystać ubezpieczyciele oraz przedsiębiorcy.
PKO Leasing Online
„PKO Leasing Online” opracowane we współpracy z Altkom Software, to w pełni cyfrowe, omnikanałowe rozwiązanie do zawierania transakcji leasingowych. Platforma przeznaczona jest dla dostawców przedmiotów, którym umożliwia dodanie leasingu jako formy płatności w swoim sklepie, jak i przedsiębiorców, którzy chcieliby skorzystać z finansowania.
Partnerzy biznesowi, którzy chcieliby uruchomić taki proces finansowania dla swoich klientów, wykorzystują dedykowane i gotowe do użycia API lub posługują się opracowanymi plug-inami dostępnymi m.in. dla: PrestaShop, Magento czy WordPress.
Wyzwaniem było zbudowanie otwartej architektury mikroserwisowej, która integruje się z wieloma systemami partnerskimi i wewnętrznymi, spełniając wymagania bezpieczeństwa dla sektora finansowego. Do automatyzacji procesów wykorzystano otwartą, low-codową platformę Camunda BPM, która zapewnia monitorowanie wydajności procesów i bieżące reagowanie w momencie porzucenia koszyka przez klienta.
Rozwiązanie pozwoliło na optymalizację procesów operacyjnych i ograniczenie dokumentów papierowych, a także dotarcie do nowej grupy odbiorców. Z perspektywy Klienta nowy proces to oszczędność czasu i większa dostępność tej formy finansowania. Na podstawie badań przeprowadzonych wśród klientów, proces jest przez nich bardzo dobrze oceniany.
Digital Fingerprints Platforma Biometrii Behawioralnej BIK
Utworzona wspólnie przez BIK i Digital Fingerprints Platforma Biometrii Behawioralnej BIK to system bezpieczeństwa bazujący na biometrycznym profilu zachowania klientów, który pozwala na identyfikację oszusta w czasie rzeczywistym niezależnie od aplikacji czy urządzenia z jakiego korzysta. To rozwiązanie, które wprowadza bezpieczeństwo kanałów bankowości polskiego sektora finansowego na wyższy poziom, a także jest unikatowe w wymiarze międzynarodowym.
Comarch Open Platform
Comarch od 30 lat dostarcza rozwiązania technologiczne dla wielu sektorów, tym sektora bankowego. Towarzyszył instytucjom finansowym przy pierwszych digitalizacjach procesów, które miały usprawnić i przyspieszyć proces, ale też zredukować koszty. Firma będąc zaangażowana od samego początku w cyfryzację, miała pełen wgląd w najnowsze trendy i kierunek rozwoju usług finansowych.
KATEGORIA 10. Nagroda specjalna solidarni z Ukrainą
Alior Bank
Alior Bank od pierwszego dnia agresji Rosji na Ukrainę zaangażował się w pomoc humanitarną. Podjęte do tej pory inicjatywy pomocowe szacujemy na ponad 25 milionów złotych. Działania podzielono na trzy obszary: kompleksową pomoc humanitarną (organizacja przestrzeni, dzięki której uchodźcy mogą jak najszybciej osiągnąć samodzielność w czasie pobytu w Polsce), pomoc instytucjonalną (specjalna oferta dla uchodźców), oraz wsparcie aktywności wolontariackiej pracowników banku.
Ukrainy mają tam zapewnione wsparcie psychologiczne, zawodowe oraz edukacyjne, a także opiekę nad nieletnimi, stanowiska do nauki zdalnej czy pomoc rzeczową. Ze wsparcia w tym miejscu skorzystało już 40 tys. dzieci oraz dorosłych. Rolę Centrum Pomocy doceniano nie tylko w Polsce, ale także za granicą. Przy Towarowej 25a gościli m.in. Ambasador USA przy ONZ, Ambasador USA w Polsce, hinduska Ambasador Dobrej Woli UNICEF czy Pierwsza Dama RP. Z kolei Alior Leasing przekazał CARITAS Polska dwa komfortowe, 23-osobowe busy, ciągnik siodłowy oraz naczepę, które obecnie służą do przewozu osób oraz sprzętu.
W ramach drugiego obszaru ułatwiliśmy dostęp do usług bankowych. Przetłumaczyliśmy stronę www, aplikację mobilną oraz bankowość internetową na język ukraiński. Obywatele tego kraju mogą bez opłat otwierać konta we wszystkich oddziałach i placówkach partnerskich, jak również wyrobić tam dokumenty, np. Kartę Pobytu. Bank nie pobiera opłaty za prowadzenie rachunku i karty płatniczej przez okres 12 miesięcy. Klienci mają zagwarantowany zwrot prowizji za przelewy na ukraińskie konta, a przedsiębiorcy mogą założyć rachunek firmowy 4×4. W ofercie skierowanej do klientów biznesowych obowiązuje również zwolnienie z opłat za przelewy realizowane z kont firmowych do Ukrainy.
Alior Bank wspiera również liczne inicjatywy wolontariackie swoich pracowników. Ich efektem jest m.in. współpraca z władzami Przemyśla, dzięki czemu szpital w Mościskach na Ukrainie otrzymał nowoczesny sprzęt medyczny czy wsparcie dla organizacji pomocowych działających na rzecz obywateli Ukrainy.
KUKE
Jako jedyna agencja wsparcia eksportu w UE i jedna z nielicznych, jeśli nie jedyna na świecie, ubezpieczała w 2022r. jak i obecnie, handel z Ukraina – możliwe dzięki innemu niż dotychczas podejściu do ewaluacji ryzyka kontrahentów.
KATEGORIA 11. LIDER ESG
Ergo Hestia
W zakresie ochrony środowiska i klimatu wprowadza zmiany wewnątrz firm#y i w jej otoczeniu: tworzy produkty ubezpieczeniowe wspierające ochronę środowiska, realizuje plan redukcji emisji CO2 wynikającej z działalności biznesowej, posiada politykę odpowiedzialnego inwestowania (Responsible Investment Guidelines).
Działania ERGO Hestii nie ograniczają się tylko do ochrony środowiska, firma wdraża różne procesy biznesowe w obszarze społecznym.ERGO Hestia jest jedyną organizacją z sektora finansowego w Polsce z prestiżowym Certyfikatem EMAS (EcoManagement and Audit Scheme).
Wielu mówi o ESG, ale w EH jest ona wdrożona na każdym poziomie – jako jedyny Ubezpieczyciel zamiast pucharów na kongresach agentów daje „zielone lasy”.
Santander Bank Polska
Raport ESG tego banku uzyskał najwyższe noty w Global ESG Monitor 2022 spośród polskich firm WIG20. Bank ten wykazuje zaangażowanie w działania proekologiczne i społeczne, wdrażając m.in. strategię zrównoważonego rozwoju oraz finansując projekty związane z energią odnawialną czy poprawą jakości życia.
To jednocześnie świadectwo jego długoterminowej strategii zrównoważonego rozwoju oraz zaangażowania w cele społeczne.
mBank
W 2022 roku przeznaczył na finansowanie nowych instalacji OZE (dużych farm wiatrowych i fotowoltaicznych) prawie 636,5 mln zł. Ponadto podpisał nowe umowy emisje zielonych i zrównoważonych obligacji, a także przeprowadził cztery emisje zielonych obligacji na łączną kwotę 275 mln zł. Klientom MŚP mBank zaoferował w ubiegłym roku nową ofertę leasingu fotowoltaiki oraz leasing na samochody elektryczne z dopłatami z programu “Mój elektryk”. produktów o fundusze inwestycyjne promujące aspekty ESG.
ING Bank Śląski
Zrównoważony rozwój w ING. Obszar ESG (Environmental, Social, Governance) jest jednym z priorytetów ING. W I kwartale 2022 roku ogłosiliśmy Strategię ESG Grupy Kapitałowej ING Banku Śląskiego, która jest wyrazem naszego poczucia odpowiedzialności za nasz wpływ i działania wobec obecnych i przyszłych klientów, za świat, w którym będą funkcjonowali, a zatem także za środowisko i otoczenie społeczne.
Współpracujemy ze środowiskiem organizacji pozarządowych. Aktywnie angażujemy się w pomoc Ukrainie. Realizujemy szereg działań na rzecz społeczności za pośrednictwem naszych fundacji korporacyjnych (Fundacja ING Dzieciom i Fundacja Sztuki Polskiej ING). W Programie Grantowym ING wspieramy start-upy i młodych naukowców, realizujących innowacyjne projekty zgodne z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ (https://www.ing.pl/o-banku/esg/program-grantowy-edycja-2). Organizujemy okrągłe stoły, sprzyjające wymianie wiedzy między ekspertami z różnych środowisk. Jesteśmy przekonani, że przyszłość to nasza wspólna odpowiedzialność.