16-17 października 2023 r. w The Westin Warsaw Hotel odbyło się 26. Banking & 22. Insurance Forum. Wydarzenie zgromadziło prawie pół tysiąca uczestników, którzy wysłuchali merytorycznych wystąpień i debat z udziałem kluczowych osobistości i przedstawicieli spółek z sektora bankowego i ubezpieczeniowego.
Uroczystego otwarcia dokonali Współprzewodniczący Rady Programowej Banking Forum: Zbigniew Jagiełło oraz Andrzej Kopyrski. Następnie przemówienie wygłosił Mariusz Adamiak, CFA, CIIA, Dyrektor Biura Strategii Rynkowych, PKO Bank Polski. Podczas debaty inauguracyjnej prelegenci omówili główne wyzwania i potrzeby polskiej gospodarki w kontekście globalnych trendów makroekonomicznych, skupiając się na strategiach krótko- i długoterminowych. Poruszono m.in. kwestie wysokiej inflacji, nieprzewidywalności polityki monetarnej i fiskalnej, wyzwań stawianych przed sektorem i administracją w dobie kryzysów oraz roli banków i zakładów ubezpieczeń w obecnej sytuacji gospodarczej.
“Podtrzymujemy naszą ocenę gospodarki jako ta, która już ten kryzys, takie dno, które miało być osiągnięte, zostały już ominięte. Przewidujemy, że wzrost PKB w roku następnym – jego dynamika będzie ok. 3%, więc patrzymy na to przez pryzmat optymistycznego podejścia do rozwoju gospodarki” – komentował Dariusz Szwed, Prezes Zarządu, PKO Bank Polski.
Kolejnym ważnym obszarem dyskusji były wyzwania i możliwości stojące przed polskim sektorem bankowym w aspekcie zapewnienia rentowności sektora. Rozważono wpływ obecnych warunków makroekonomicznych i zmieniającej się konkurencyjności na wyniki banków. Dyskutowano nad koniecznością adaptacji do nowych regulacji, możliwościami inwestycyjnymi oraz roli sektora bankowego w rozwoju konkurencyjności Polski, ze szczególnym naciskiem na zdolność finansowania potrzeb kredytowych firm oraz potencjał w zakresie rozwoju rynku kapitałowego.
Przeanalizowane zostały mechanizmy kształtowania rzeczywistości poprzez technologię. Prelegenci skomentowali m.in. innowacyjność sektorów bankowego i ubezpieczeniowego w Polsce, powstawanie usług, które będą dźwignią w budowaniu przewagi konkurencyjnej, implementacje, które przynoszą faktyczny zwrot oraz cyberzagrożenia w bankowości i ubezpieczeniach. Nie zabrakło wątku na temat wykorzystania potencjału AI w sektorze finansowym. Eksperci wskazali takie zagadnienia jak m.in. przestrzeń do rozwoju dla Polski w zakresie wykorzystania sztucznej inteligencji, potencjał zastosowania OpenAI w branży finansowej i możliwości oferowane przez ChatGPT, przyszłość finansów z AI tworzącym indywidualne produkty finansowe na bazie analityki i profilowania klienta oraz ograniczenia i wyzwania stosowania AI: aspekty regulacyjne, zarządzanie danymi i trudności implementacyjne.
“Open AI to jest efektywność dopiero przy okazji, przede wszystkim jest to wyjątkowa jakość usług dla klienta” – mówiła, Karolina Mitraszewska, Wiceprezes Zarządu, Nest Bank.
Dzień drugi kongresu rozpoczęto od debaty skupionej na roli sektora bankowego i ubezpieczeniowego w budowaniu finansowej edukacji społeczeństwa. Eksperci dyskutowali o zmianach demograficznych i ich wpływie na edukację finansową, edukacji liderów, konieczności współpracy banków i ubezpieczeń z systemem oświaty, potencjalnym wykluczaniu seniorów ze względu na szybko rozwój technologii, a także o tym jak banki mogą wpływać na zmniejszanie dysproporcji oraz eliminować finansowe wykluczenie.
Kolejne panele Banking & Insurance Forum odbyły się w podziale na ścieżki tematyczne, bankową i ubezpieczeniową. Część bankowa skupiona została w pierwszej kolejności na zagadnieniach związanych z moral hazard w bankowości. Prelegenci dyskutowali na temat funkcjonowania banków i bezpieczeństwa klientów w odniesieniu do społecznej polityki państwa, konsekwencjach dla stabilności finansowej, przyczynach i czynnikach wpływających na moral hazard w bankowości, budowaniu świadomości kredytobiorców oraz moralności Polaków. Następnie pochylono się nad obszarem polityki ESG w polskiej bankowości. Dyskusja koncentrowała się na odpowiedzialności środowiskowej w polityce biznesowej sektora bankowego, roli instytucji finansowych w promowaniu zrównoważonego rozwoju oraz ich wpływie na otoczenie społeczno-gospodarcze, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i wsparcia cyfrowego dla konsumentów i firm.
W ramach debaty Wyścig o uwagę i uważność klienta prelegenci odnieśli się do kwestii budowania nowoczesnego banku w kontekście potrzeb współczesnych klientów, skupiając się na roli e-commerce, efektywności procesów zakupowych, relacjach z klientem w środowisku cyfrowym, wykorzystania danych do personalizacji oraz zapewnienia bezpieczeństwa klientom w świecie online.
“Nowoczesny bank to bank taki, który odpowiada na potrzeby klienta wtedy kiedy klient tego oczekuje i w taki sposób jak tego oczekuje. Mówimy tu z jednej strony o prostocie, intuicyjności, z drugiej strony o jej personalizacji i dopasowaniu, nie tylko produktu czy rozwiązania, ale też kontekstu, języka, sposobu kontaktu z klientem.” – wyjaśniała Magdalena Proga-Stępień, Członkini Zarządu kierująca Pionem Bankowości Detalicznej, Santander Bank Polska S.A.
Agendę części bankowej zamykała dyskusja na temat roli banków w kontekście rynku hipotecznego i polityki mieszkaniowej państwa, podczas której przeanalizowano perspektywę klienta, kondycję rynku budownictwa, ewolucję oczekiwań klientów wobec kredytów hipotecznych oraz kwestie społeczne i rynkowe związane z dostępem do mieszkań.
Eksperci branży ubezpieczeniowej na wstępie skupili się na zagadnieniach związanych z budowaniem atrakcyjnego rynku ubezpieczeniowego – kreowaniu pozytywnego i odpowiedzialnego wizerunku sektora ubezpieczeniowego, czynnikach wpływających na reputację, wartość i rozwój sektora, odpowiedzialności za klienta, wpływu ESG na budowanie wizerunku firmy oraz roli strategii marketingowej ubezpieczycieli. Omówiono wyzwania i trendy rynku ubezpieczeniowego m.in. jak firmy ubezpieczeniowe mogą dostosować się do zmieniających się warunków rynkowych, co jest dominującym motorem wzrostu dystrybutorów, pośredników i dostawców rozwiązań technologicznych, jak najskuteczniej dotrzeć i utrzymać klienta, jak zwiększyć sprzedaż produktów wykorzystując różne kanały dotarcia.
Następnie akcent został przeniesiony na rozwój technologii w ubezpieczeniach. Prelegenci omówili plany technologiczne ubezpieczycieli, ewolucji współpracy z insurtechami, rolę platform w interakcjach z klientem, przyszłość regulacji dotyczących udostępniania danych, wykorzystanie zaawansowanej analityki w transformacji organizacji oraz wpływ AI i ML na ryzyka w sektorze ubezpieczeniowym. Debata zamykająca kongres koncentrowała się na ewolucji ubezpieczeń zdrowotnych i na życie w kontekście współczesnych wyzwań, takich jak inflacja, rosnące koszty życia oraz nowe zapotrzebowania klientów, z uwzględnieniem technologicznych innowacji i roli telemedycyny w kształtowaniu przyszłości sektora ubezpieczeniowego.
W gronie prelegentów 26. Banking & 22. Insurance Forum wystąpili m.in.:
- Artur Adamczyk, Prezes Zarządu, Bank Polskiej Spółdzielczości S.A.
- Paweł Borys, Prezes Zarządu, Polski Fundusz Rozwoju
- Joao Bras Jorge, Prezes Zarządu, Bank Millennium
- Elżbieta Czetwertyńska, Prezes Zarządu, Citi Handlowy
- Elisabetta Falcetti, Dyrektor na Europę Środkową i Kraje Bałtyckie, EBOR
- Maciej Górski, Dyrektor Departament Usług Cyfrowych, Ministerstwo Cyfryzacji
- Roger Hodgkiss, Prezes Zarządu, Generali
- Andrzej Jaworski, Prezes Zarządu, PZU Zdrowie SA
- Adrian Kurowski, Dyrektor Generalny Visa w Polsce
- Jerzy Kwieciński, Wiceprezes Zarządu, Bank Pekao S.A.
- Monika Leżyńska, Członek Zarządu, Allianz
- Sławomir Łopalewski, Dyrektor Zarządzający, Członek Zarządu, LUX MED Ubezpieczenia
- Magdalena Macko-Gizińska, Chief Customer Officer, Board Member, Nationale-Nederlanden Poland
- Adam Marciniak, Prezes Zarządu, VeloBank
- Karolina Mitraszewska, Wiceprezes Zarządu, Nest Bank
- Grzegorz Olszewski, Prezes Zarządu, Alior Bank
- Magdalena Proga-Stępień, Członkini Zarządu kierująca Pionem Bankowości Detalicznej, Santander Bank Polska S.A.
- Wojciech Sass, CEO, Aion Bank
- Prof. Agnieszka Słomka-Gołębiowska, Przewodnicząca rady nadzorczej, mBank
- Leszek Skop, Prezes Zarządu, PKO Ubezpieczenia
- Dariusz Szwed, Prezes Zarządu, PKO Bank Polski
- Agnieszka Wolska, Wiceprezeska odpowiedzialna za Obszar Bankowości MSP i Korporacyjnej, BNP Paribas Bank Polska S.A.
Pełna lista prelegentów: https://bankowosciubezpieczenia.pl/prelegenci/
Partnerzy Strategiczni: Comarch, GlobalLogic, Hitachi, Limitless Technologies, PFR PPK, PKO Bank Polski, PKO Ubezpieczenia, Worldline, Visa
Partnerzy: Alior Bank, BOŚ Bank, BERG System, Capco, Cenatorium, Comadso, CUK Ubezpiecenia, e-point, Efigence, Future Healthcare, ITSurance Group, JP Medica, KPMG, KUKE, Polskie Polisy(ibooster), Lenovo, Punkta, Velobank, Abak, Profescapital
Sponsor: Creatio
Partner Multimedów: m-sound
Kongres jest realizowany w ramach działalności MMC Polska organizującej prestiżowe kongresy, konferencje, warsztaty i szkolenia biznesowe dedykowane kadrze menadżerskiej oraz zarządom firm. Więcej na www.mmcpolska.pl. Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją 26. Banking & 22. Insurance Forum.
Data publikacji: