Jeśli chodzi o tematykę, to tradycyjnie dominowały innowacje. Czy w tym temacie da się jeszcze powiedzieć coś nowego?
Okazuje się, że tak. – Chociaż o digitalizacji mówimy już od wielu lat, to podczas tegorocznej edycji Insurance Forum udało się omówić już konkretne wdrożenia, a nie tylko teoretyzować i podkreślać banalny skądinąd fakt, że technologia jest kluczowa dla rozwoju ubezpieczeń – podsumowuje Adam Malinowski, członek zarządu Generali i panelista Insurance Forum. – Jako branża odrobiliśmy lekcję. Robotyzacja, telematyka czy zastosowanie sztucznej inteligencji to coś więcej niż chwytliwe hasła, ale także elementy naszych procesów biznesowych.
Wydarzenie rozpoczęło się od części wspólnej Warsaw International Banking Summit i Insurance Forum.
Mocnym punktem pierwszego dnia Kongresu była debata traktująca o pozyskaniu kandydata do pracy. Pod hasłem „Wojna o talenty” odbyła się dyskusja nad zwiększeniem atrakcyjności pracy w branży finansowej. – Zagadnienia dotyczące rozwoju pracowników są, w mojej ocenie, kluczowe w zarządzaniu każdą firmą. Branża ubezpieczeniowa potrzebuje więcej ducha przedsiębiorczości. Można go pozyskać z zewnątrz, ale najlepiej zaszczepiać go w obecnych pracownikach i strukturach mających doświadczenie i kompetencje branżowe – komentuje Cezary Świerszcz, prezes Bacca i panelista Insurance Forum.
Nie zabrakło również rozmów o trendach technologicznych typu Big Data, Blockchain, Cloud computing, sztuczna inteligencja i IoT. Nacisk postawiono również na przedstawienie najważniejszych trendów i wyzwań stawianych przez zmieniające się potrzeby klienta. Z racji rozporządzenia unijnego GDPR, które weszło w życie w maju bieżącego roku, odbył się blok tematyczny o implikacji RODO w modele biznesowe firm. – Cieszę się, że kwestie regulacyjne nie zdominowały dyskusji. Na wielu konferencjach można usłyszeć, dlaczego z powodu RODO czy IDD nie można wdrożyć tego czy innego rozwiązania. Narzekanie donikąd nie prowadzi, trzeba szukać konstruktywnych rozwiązań – dodaje Adam Malinowski.
Prócz merytorycznej części Kongresu, była też chwila na nawiązanie relacji biznesowych. Podczas przerw networkingowych grono prezesów i decydentów największych firm ubezpieczeniowych i banków mogło wymienić się doświadczeniami i wizją na przyszłość. Nie zabrakło też rozmów z przedstawicielami firm, które tworzą uwarunkowania dla obu tych sektorów, dzięki obecności przedstawicieli administracji, regulatora oraz fintechów i insurtechów. – Zauważam coraz większy poziom otwartości nie tylko w rozmowach kuluarowych, ale również w oficjalnych, panelowych rozmowach – mówi Cezary Świerszcz. – W jednym miejscu spotyka się praktycznie cała branża ubezpieczeniowa. Nie jest już tak, że wszyscy tylko sobie przytakujemy. Jest miejsce na różnice zdań i odmienne wizje, co daje duże pole do przemyśleń i konkretnych decyzji. A przecież o to chodzi, a nie o to, żeby się „klepać po plecach” – podsumowuje.
Tekst przygotował nasz Główny Patron Medialny Insurance Forum, Gazeta Ubezpieczeniowa (www.gu.com.pl).